Kravas automašīnas

Zemāku pārnesumu izmantošana

I-Shift saime papildināta ar jaunu modeli: I-Shift pārnesumkārba ar lēngaitas pārnesumiem. Jaunie pārnesumi ļauj uzsākt kustību, kad kravas masa sasniedz līdz pat 325 tonnām.
I-Shift komponentu tuvplāns
Daudzi jaunie I-Shift pārnesumkārbas komponenti ir izgatavoti no ļoti izturīgiem materiāliem.

Kokmateriālu pārvadātājiem Zviedrijas ziemeļos rosīgākais darba laiks sākas tad, kad sasalst zeme. Sals var būt bargs, bieži vien zem mīnus 30 °C, taču sasalusī virsma autovadītājiem atvieglo manevrēšanu pa meža ceļiem. Pavasarī un rudenī jāpārvar vairāk grūtību. Lietus un kūstošais sniegs apgrūtina 24 metrus garas kokmateriālu kravas automašīnas manevrēšanu.

„Laikapstākļi mums sagādā vislielākās grūtības. Kad mežā ir daudz ūdens, mums bieži jābrauc pa šauriem ceļiem un vietām, kur manevrēšana ir apgrūtināta,” stāsta autovadītājs Jūnass Lundmarks, kas tikko pabeidzis piekraut savu kokmateriālu kravas automašīnu.

Pilnīgi piekrauta kravas automašīna sver 64 tonnas, un ir viegli saprotams, kā kustības uzsākšana dziļi Zviedrijas mežos ar tik smagu kravu var sagādāt problēmas. Jūnass iekāpj kabīnē un ieslēdz zemāko pārnesumu Volvo Trucks jaunajā I-Shift pārnesumkārbā ar lēngaitas pārnesumiem. Viņš viegli nospiež akseleratora pedāli, un kravas automašīna lēnām sāk kustēties uz priekšu.

„Jaunā I-Shift pārnesumkārba ļauj izmantot divus lēngaitas pārnesumus, kas ir neaizstājami, kad man ir jāuzsāk braukšana ar smagu kravu sarežģītos apstākļos,” stāsta Jūnass.

Jaunajā I-Shift pārnesumkārbā pieejami divi lēngaitas pārnesumi, kas ir nenovērtējami, kad man ir jāuzsāk braukšana ar smagu kravu sarežģītos apstākļos.

Viņš ir viens no nozares testēšanas autovadītājiem, kurš iepriekšējos 18 mēnešus ir izmēģinājis jaunās pārnesumkārbas.

„Ar šo pārnesumkārbu esam nobraukuši 250 000 kilometru, un tā darbojas nevainojami.”

Zemākajā no abiem lēngaitas pārnesumiem pārnesumskaitlis ir 32:1 – tas ir divreiz lēnāk nekā ar standarta I-Shift pārnesumkārbu. Jūnasa pārnesumkārbai ir arī divi lēngaitas atpakaļgaitas pārnesumi, un zemākā pārnesuma pārnesumskaitlis ir 37:1. 

 

Noteiktās situācijās, kad ceļa apstākļi ir slikti vai braucot pa noteiktu reljefu, atpakaļgaitas pārnesumi ir tikpat noderīgi. Tie ļauj braukt atpakaļgaitā ar smagu kravu tā, kā iepriekš nebija iespējams,” stāsta Jūnass.

Jūnasam kokmateriālu iekraušana, kravas automašīnai esot novietotai uz slikta meža ceļa nogāzes vidū, nav nekas neparasts. Iepriekš, kad Jūnass vadīja kravas automašīnu ar standarta I-Shift pārnesumkārbu, lai uzsāktu braukšanu, viņam bija jāizmanto pārnesumkārbas grūdienstarta funkcija.

„Uz stāvas nogāzes vai nelīdzenas virsmas jaudīgs uzrāviens ir vienīgā iespēja kustības uzsākšanai. Tas nozīmē, ka es sasniedzu diezgan augstu dzinēja apgriezienu skaitu un manuāli atlaižu sajūgu. Parasti tas darbojas, taču tas paātrina spēka pārvada nolietošanos, un tādā veidā arī var ātri iestigt, riteņiem buksējot. Ar jauno pārnesumkārbu man atliek tikai izvēlēties pareizo uzsākšanas pārnesumu un mierīgi uzsākt braukšanu, tādējādi arī samazinot spēka pārvada nolietošanos,” paskaidro Jūnass.

Jaunās pārnesumkārbas izmēģināšanai izmantoti vairāk nekā 40 testēšanas transportlīdzekļi visā pasaulē – no Zviedrijas mežiem līdz augstajiem Andiem Dienvidamerikā. Niklass Ēbergs (Niklas Öberg) ir par testēšanu atbildīgais inženieris, un viņš augstu vērtē sadarbību ar izmēģinājumu autovadītājiem.

„Reālie apstākļi sagādā daudz vairāk grūtību, nekā mēs varam imitēt savā testēšanas laboratorijā, un tādu autovadītāju kā Jūnasa novērojumi ir neiedomājami svarīgi. Viņi šādos apstākļos strādā katru dienu un pārzina, kāda veida funkcijas ir svarīgas, lai viņu darbu padarītu efektīvāku.

Reālie apstākļi sagādā daudz vairāk grūtību, nekā mēs varam imitēt savā testēšanas laboratorijā, un tādu autovadītāju kā Jūnass novērojumi ir neiedomājami svarīgi.

Niklass Ēbergs ir viens no 100 cilvēkiem, kas piedalījās jaunās pārnesumkārbas izstrādē. Jaunajā pārnesumkārbā izmantotās tehnoloģijas principu viņš raksturo kā salīdzinoši vienkāršu. Ievietojot ātruma samazināšanas komplektu starp sajūgu un galveno korpusu standarta I-Shift pārnesumkārbā, iespējams pievienot vienu vai divus papildu lēngaitas pārnesumus un divus papildu atpakaļgaitas pārnesumus.

„Esam arī uzlabojuši starppiedziņas vārpstas bremzes, kas aktivizējas pārnesumu pārslēgšanas laikā, atvieglojot smagu kravu manevrēšanu stāvās nogāzēs,” skaidro Niklass Ēbergs.

Jaunajā pārnesumkārbā vairāki komponenti, tostarp zobrati, savienojumuzmavas un dalītāju sinhronizētāji, ir pastiprināti un pielāgoti darbam sarežģītos apstākļos. Kravas automašīnas ar īpaši lielu sastāva pilnu masu (GCW) lielāka griezes momenta sasniegšanai ir aprīkotas arī ar pastiprinātām kardānvārpstām.

„Mums ir jāpalielina kardānvārpstas griezes moments, lai saglabātu to pašu uzsāktspēju, kad pilnā masa (GCW) pieaug reizē ar spēka pārvada pārnesumskaitli,” stāsta Niklass Ēbergs. „Attiecīgi kravas automašīnas, kuru sastāva pilna masa ir 65 tonnas, būs aprīkotas ar kardānvārpstu, kas nodrošinās 33 000 Nm griezes momentu standarta 28 000 Nm vietā.”

Zemākais lēngaitas pārnesums ir tik jaudīgs, ka kravas automašīna var uzsākt kustību uz līdzena ceļa ar pat 325 tonnu GCW, kas lielas kravnesības kravas automašīnām ar automātisko pārnesumkārbu ir unikāls rādītājs.

 

„Jo smagāka krava un jo sliktāks ceļš vai reljefs, pa kuru jābrauc, jo vairāk I-Shift pārnesumkārba ar lēngaitas pārnesumiem atvieglo autovadītāja darbu. Autovadītāji var pārvadāt smagas kravas, neuztraucoties, ka varētu gadīties situācijas, kas sliktākajā gadījumā varētu beigties ar dārgu dīkstāvi.” stāsta Pēters Hārdins (Peter Hardin), Volvo Trucks FM un FMX klāsta izstrādājumu nodaļas vadītājs.

Jo smagāka krava un jo sliktāks ceļš vai reljefs, pa kuru jābrauc, jo vairāk I-Shift pārnesumkārba ar lēngaitas pārnesumiem atvieglo autovadītāja darbu.

Jaunā pārnesumkārba pieejama Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH un Volvo FH16 modeļiem ar Volvo Trucks tiešās piedziņas un paātrinošo pārnesumu 13 un 16 litru dzinējiem. Tas nozīmē, ka pārnesumkārbu var izmantot daudzās dažādās pārvadājumu nozarēs.

Pārnesumkārba ir nevainojami piemērota dažādas precizitātes darbiem, tostarp būvniecības un apsaimniekošanas darbiem, jo lēngaitas pārnesumi ļauj braukt ārkārtīgi lēni.

„Ar šo pārnesumkārbu kravas automašīna var braukt ar ātrumu 0,5–2 km/h. Iespēja braukt tik lēni daudz nozīmē tiem, kas veic šāda veida darbu, jo viņi var braukt daudz precīzāk, sasniedzot labāku rezultātu. I-Shift lēngaitas pārnesumi ļauj pārvietoties arī atpakaļgaitā ļoti lēni, kas būtiski atvieglo manevrēšanu atpakaļgaitā situācijās, kad jāievēro izcila precizitāte,” stāsta Pēters Hārdins.

Maziem kravas pārvadājumu uzņēmumiem, kas veic piegādes sarežģītos maršrutos, I-Shift pārnesumkārba ar lēngaitas pārnesumiem nodrošina maksimālu mobilitāti, kā arī sniedz iespēju uzlabot pārvadājumu ekonomiskumu.

„Lēngaitas pārnesums ļauj ar smagu sastāva pilnu masu uzsākt braukšanu sarežģītos apstākļos, un tagad, braucot pa ceļu standarta ātrumā, ir iespējams izmantot aizmugures tilta pārnesumskaitli dzinēja apgriezienu skaita samazināšanai, lai samazinātu degvielas patēriņu. Tas ir būtisks ieguvums uzņēmumiem, kas nodarbojas ar šāda veida pārvadājumiem,” stāsta Pēters Hārdins.

Kabīnē Jūnass Lundmarks droši apsēžas pie stūres. Šaurais meža ceļš palicis aiz muguras un tuvojas lauku ceļš, kas ved līdz kokzāģētavai, kurā kokmateriāli jāizkrauj. Pārvadājumu uzņēmumu Jūnass vada kopā ar savu tēvu un kopā ar trešo autovadītāju nobrauc 4000 kilometru nedēļā.

„Mēs, kokmateriālu kravas automašīnu autovadītāji, bieži saskaramies ar sarežģītām braukšanas situācijām. Tāpēc ļoti novērtējam visus risinājumus, kas atvieglo mūsu darbu. Jaunā pārnesumkārba sniedz lielāku drošības un kontroles izjūtu, jo vari būt drošs, ka viegli varēs uzsākt braukšanu.

Darbības princips I-Shift pārnesumkārba ar lēngaitas pārnesumiem

I-Shift lēngaitas pārnesumu pārnesumkārbas lielo pārnesumskaitli nodrošina jaunais ātruma samazināšanas komplekts, kas ir pievienots standarta I-Shift pārnesumkārbai.

Papildu ātruma samazināšanas komplekts
Papildu ātruma samazināšanas komplekts atrodas tieši aiz pārnesumkārbas sajūga korpusa, un tajā ir divi papildu zobrati, viens novietots uz dzenošās vārpstas un otrs –uz starppiedziņas vārpstas. Ar papildu ātruma samazināšanas komplektu pārnesumkārbas pārnesumskaitlis gandrīz divreiz pārsniedz standarta I-Shift pārnesumkārbas pārnesumskaitli.

Pilnveidota pārnesumkārba
Lai papildu ātruma samazināšanas komplektam būtu vieta, pārnesumkārba ir par 12 cm garāka nekā standarta I-Shift pārnesumkārba. Daudzi jaunie komponenti, piemēram, zobrati, savienojumuzmavas un dalītāju sinhronizētāji, izgatavoti no ļoti izturīgiem materiāliem.

Pārnesumskaitlis
Pārnesumskaitlis ir pārnesumkārbas dzenošās vārpstas un starppiedziņas vārpstas ātrumu starpība. Kad ieslēgts augstākais pārnesums, tiešās piedziņas pārnesumkārbas pārnesumskaitlis ir 1:1 – tas nozīmē, ka vārpstas griežas vienādā ātrumā. Kad I-Shift pārnesumkārbai ar lēngaitas pārnesumiem ieslēgts zemākais pārnesums, izejas vārpstas griešanās ātrums ir 32 reizes lēnāks par dzinēja ātrumu, un pārnesumskaitlis ir 32:1.