Kravas automašīnas

Ūdeņraža degvielas elementi: atbildes uz visiem jūsu jautājumiem

| 12 min
Daudz tiek runāts par ūdeņradi un to, vai tas nākotnē varētu aizstāt dīzeļdegvielu. Bet kā tehnoloģija darbojas? Kādi ir ūdeņraža plusi un mīnusi? Kā tas izturas pret elektriskajām kravas automašīnām? Tālāk ir sniegtas atbildes uz dažiem visbiežāk uzdotajiem jautājumiem par ūdeņraža degvielas elementiem.

Kas ir ūdeņradis un kāpēc par to ir tik daudz satraukuma?

Ūdeņradis ir ķīmisks elements, kas ir daļa no daudziem dabā sastopamiem savienojumiem, tostarp ūdens. Transportlīdzekļos izmantotais ūdeņradis (H2) ir gāze bez smaržas, un to parasti iegūst, ekstrahējot ūdeņradi no ūdens vai dabasgāzes.

Lai gan mūsdienās varētu būt daudz ažiotāžu, ūdeņraža tehnoloģija nav nekas jauns. Faktiski ūdeņradis jau ilgu laiku ir izmantots kosmosa kuģu darbināšanai. Taču mēs redzam jaunu interesi, pateicoties centieniem dekarbonizēt transporta nozari, krītošām atjaunojamo energoresursu izmaksām un detalizētākām stratēģijām no valdībām visā pasaulē, lai turpinātu attīstīt tehnoloģiju.
 

Kā tiek ražota ūdeņraža degviela?

Tvaika metāna reformēšana jeb SMR ir visizplatītākā metode ūdeņraža ražošanai lielos rūpnieciskos mērogos. Šajā procesā metāns dabasgāzē reaģē ar tvaiku, veidojot ūdeņradi un oglekļa monoksīdu. Oglekļa monoksīds tiek pakļauts turpmākām reakcijām, radot vairāk ūdeņraža. Ūdeņradis var tikt iegūts arī no ūdens, izmantojot procesu, ko sauc par elektrolīzi, kur ūdens ar elektrību tiek sadalīts ūdeņradī un skābeklī.

Ir arī citi ūdeņraža avoti, piemēram, biomasas gazifikācija, kur augu vielas karsē un reaģē, lai iegūtu ūdeņradi un oglekļa dioksīdu, un fermentācija, kad noteikta veida baktērijas ģenerē ūdeņradi kā daļu no metabolisma. Ūdeņradi var arī ražot, sadalot ūdeni ūdenī iegremdētās saules baterijās.  
 

Kā tiek izplatīta ūdeņraža degviela?

Lai gan ir iespējams izplatīt ūdeņradi pa cauruļvadiem, ko izmanto dabasgāzei, lielākā daļa mūsdienās degvielai izmantotā ūdeņraža tiek ražota lielās rūpnīcās un pēc tam tiek transportēta ar īpašām šķidrā ūdeņraža cisternām. Ūdeņradi var iegūt arī degvielas uzpildes stacijās, izmantojot SMR vai elektrolīzi. Bet šī pieeja parasti ir mazāk efektīva un dārga.
 

Kā darbojas ūdeņraža degvielas elements?

Degvielas elementu transportlīdzeklis darbojas nedaudz kā iekšdedzes dzinējs, izņemot to, ka sistēma nededzina ūdeņradi, ko tas iegūst no spiediena tvertnes, bet sakausē to ar skābekli, lai ražotu elektroenerģiju elektromotora darbināšanai. Process notiek PEM (polimēra elektrolīta membrānas) degvielas elementā, kas sastāv no plānu plākšņu komplektiem, kas atdalīti ar membrānām.

Kā ūdeņradi izmanto kravas automašīnās?

Ūdeņradi var izmantot, lai darbinātu iekšdedzes dzinēju, kas ir līdzīgs saspiestās dabasgāzes (CNG) dzinējam. Vēl viens risinājums ir izmantot ūdeņradi degvielas elementā, kur tas ražo elektroenerģiju transportlīdzekļa darbināšanai. Ūdeņradi var izmantot arī kā papildu degvielas elementu, lai paplašinātu ar akumulatoru darbināmu elektrisko transportlīdzekli.
 

Kādi ir daži ūdeņraža degvielas plusi?

Ja kurināmā elementa darbināšanai izmanto ūdeņradi, vienīgie blakusprodukti ir ūdens un siltums — bez piesārņotājiem vai siltumnīcefekta gāzēm. Atkarībā no tā, kā tiek ražots ūdeņradis, tas var būt ļoti tīra alternatīva dīzeļdegvielai. Ūdeņradim ir arī spēks: 80 kg ūdeņraža var nodrošināt pietiekami daudz enerģijas, lai kravas automašīna varētu nobraukt 800 km! Arī degvielas uzpildes process transportlīdzekļiem ar ūdeņradi ir ātrs un vienkāršs.

Ūdeņraža degvielas elementu transportlīdzekļu piedziņa ir elektriska. Tas nozīmē, ka autovadīšanas pieredze ir līdzīga elektriskās kravas automašīnas vadīšanai; bez motora trokšņa, ātra iedarbināšana un iespēja atgūt bremzēšanas enerģiju.
 

Kādi ir daži ūdeņraža degvielas mīnusi?

Ūdeņradis ir ļoti reaģējošs, tāpēc tam ir tendence noārdīt citus materiālus, kā arī tas ir ļoti viegli uzliesmojošs – faktori, kas apgrūtina tā pārvietošanu un padara to dārgu. Vēl viena liela problēma ir ūdeņraža infrastruktūras būvniecības trūkums un augstās izmaksas. Šodien ir tikai 337 ūdeņraža degvielas uzpildes stacijas visā pasaulē, lielākā daļa Vācijā un Japānā. Lai gan ir pierādīts, ka esošo CNG infrastruktūru var izmantot ūdeņraža transportēšanai un uzglabāšanai, tas nav labs risinājums degvielas elementiem, kuriem jādarbojas ar ļoti tīru ūdeņradi.

Ūdeņraža degvielas elementu ražošana ir arī dārga, jo ražošana joprojām ir neliela un ietver manuālus procesus. Vēl viena svarīga izmaksu sastāvdaļa ir ūdeņraža tvertne, kas ir liela un aizņem daudz vietas. Visbeidzot, ir ūdeņraža degvielas izmaksas, kas ir ievērojami augstākas nekā dīzeļdegviela.
 

Cik videi draudzīgs ir ūdeņradis?

Kad ūdeņradis reaģē ar skābekli degvielas elementā, vienīgā izeja ir ūdens. Tātad, ja kravas automašīna tiek darbināta ar degvielas elementu, izplūdes caurulē nav kaitīgu emisiju. Taču jebkuram klimata ietekmes pasākumam ir jāņem vērā arī ūdeņraža ražošanas process, kas ir ļoti energoietilpīgs. Mūsdienās lielāko daļu ūdeņraža iegūst, izmantojot ogles vai dabasgāzi. Bet, ja ražošanai izmantotā elektroenerģija nāk no atjaunojamiem enerģijas avotiem, ūdeņraža degvielas oglekļa pēdas nospiedums var būt tuvu neitrālajam (to sauc par “zaļo ūdeņradi”). Vēl viens veids, kā samazināt ūdeņraža nospiedumu, ir oglekļa uztveršanas krātuve (CCS), kas ir process, kurā CO2 emisijas no SMR tiek uztvertas, transportētas un pastāvīgi izolētas dziļi pazemē.
 

Kā salīdzināt ūdeņraža un elektriskās kravas automašīnas?

Lai jebkura dīzeļdegvielas alternatīva būtu veiksmīga, tai ir jāpiedāvā nepārprotamas priekšrocības izmaksu, nobraucama attāluma un infrastruktūras pieejamības ziņā.  Tālāk ir noradīts, kā ūdeņraža degvielas elementi ir salīdzināmi ar elektriskajiem transportlīdzekļiem.

Izmaksas. Gan ūdeņraža degvielas šūnas, gan litija jonu akumulatori ir dārgāki nekā dīzeļdegviela. Tomēr litija jonu akumulatoru izmaksas strauji samazinās. Blumberg prognozē, ka krustojuma punkts — kad elektriskie transportlīdzekļi kļūs lētāki nekā to ekvivalenti ar iekšdedzes dzinēju — varētu notikt jau 2022. gadā. Tā kā ūdeņraža transportlīdzekļu izstrāde un ieviešana ir bijusi ierobežota, ir grūti izmērīt līdzīgus ieguvumus.

Diapazons Ūdeņraža degvielas elementiem ir lielāks enerģijas blīvums nekā akumulatoriem, un tāpēc tie nodrošina lielāku transportlīdzekļa nobraucamo attālumu. Faktiski 700 bāru ūdeņraža tvertnes enerģijas un svara attiecība ir desmit reizes lielāka nekā akumulatoram. Ūdeņraža degvielas elementi ir arī vieglāki par akumulatoriem, kas nozīmē, ka ūdeņraža transportlīdzekļi var vadīt lielāku lietderīgo slodzi.

Infrastruktūra: litija jonu akumulatoru izstrāde un ražošana ir progresējusi daudz tālāk nekā ūdeņraža degvielas elementi. Elektriskās kravas automašīnas ir izrādījušās komerciāli dzīvotspējīgas, jo īpaši pilsētvidē. Arī elektrisko transportlīdzekļu degvielas uzpildes infrastruktūra ir gājusi daudz tālāk. Piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs 2018. gadā bija 20 000 elektriskās uzlādes staciju un mazāk nekā 45 ūdeņraža uzpildes staciju.
 

Vai ūdeņradis aizstās dīzeļdegvielas vai elektriskās kravas automašīnas?

Ūdeņradis uzņem lielu impulsu. Lielākā daļa lielo vieglo automašīnu un kravas automašīnu uzņēmumu, tostarp Volvo Trucks, veic izpēti, strādā pie risinājumiem un veido partnerību, lai izstrādātu tehnoloģiju. Taču ne tikai automobiļu rūpniecība mostas attiecībā uz ūdeņraža potenciālu.

Pieaugot bažām par klimata pārmaiņām un prasībām pēc “zaļās atveseļošanās” no Covid-19, valdības izrāda lielāku interesi (un ieguldījumus!) ūdeņradī. Pagājušajā maijā vien ES atklāja 750 miljardu eiro atgūšanas plānu, lai finansētu zaļo transportu un rūpniecību. Plāns, kura centrā ir Eiropas Zaļais kurss, uzsver ūdeņradi kā prioritāti, plānojot attīstīt tehnoloģiju, izmantojot ieguldījumu programmu un brīvu pārrobežu ūdeņraža tirdzniecību. Šī gada sākumā tika paziņots arī par Eiropas tīrā ūdeņraža aliansi, kas apvieno investorus ar valsts, institucionālajiem un rūpnieciskajiem partneriem.

Lai gan visi šie notikumi liecina par ūdeņraža nākotni kravu pārvadājumos, joprojām ir daudz šķēršļu, kas liedz tam sniegt nozīmīgu ieguldījumu klimata vai ekonomikas jomā. Viena no jomām, kur ūdeņradis tomēr ir daudzsološs, ir smagajos un prasīgajos tālsatiksmes pārvadājumos, kur to var izmantot elektriskā spēka pārvada degvielas uzpildei. Tas nozīmē, ka tā vietā, lai aizstātu elektriskās kravas automašīnas, kas ir piemērotākas piegādēm un reģionālajiem pārvadājumiem, abas tehnoloģijas var darboties kopā, lai izveidotu ilgtspējīgāku transporta sistēmu.

Par jautājumu, vai ūdeņradis varētu aizstāt dīzeļdzinēju; centieni pēc ilgtspējīgāka transporta nozīmē, ka ūdeņradis, iespējams, aizstās dažus dīzeļdegvielas transportlīdzekļus. Jo īpaši, ja ir skaidrs biznesa iemesls un konkurences priekšrocības, lai to izdarītu.
 

Alternatīvās degvielas: plusu un mīnusu izvērtēšana

Ūdeņraža degvielas elementi, elektriskās kravas automašīnas, biodegviela, bioloģiskā sašķidrināta dabasgāze (LNG)… dažādu dīzeļdegvielas alternatīvu saraksts tikai pieaug. Kā transporta operatoram var būt grūti saprast un orientēties alternatīvās degvielas ainavā. Lai jums palīdzētu, esmu sagatavojis ceļvedi, kurā sniegts pārskats par katras tehnoloģijas darbību un to priekšrocībām un trūkumiem. 

Larss Mortensons

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Saistītie raksti

Latest Press Release

Latest Press Release