Kravas automašīnas

Elektrisko kravas automašīnu akumulatori ir tīrāki, nekā jūs domājat. Tālāk ir aprakstīts, kāpēc.

| 5 min
Debatēs par elektriskajām kravas automašīnām parasti akumulators ir galvenajā uzmanības centrā, runājot par ilgtspējību. Tātad, cik tīri ir elektrisko kravas automašīnu akumulatori?

Elektrisko akumulatoru ražo no izejvielām, kas tiek iegūtas raktuvēs. Atkarībā no lietotāja pieprasītajiem rekvizītiem ir dažādas alternatīvas. Viena svarīga sastāvdaļa plaši apspriestajos litija jonu akumulatoros ir kobalts. Šī materiāla iegūšana pēdējos pāris gados ir izraisījusi strīdus saistībā ar darba un cilvēktiesību pārkāpumiem Kongo Demokrātiskajā Republikā, par ko ziņo Amnesty International. Mēs uzņēmumā Volvo savās iepirkuma procedūrās pievēršam uzmanību kobalta iegūšanai. Tomēr ir svarīgi atcerēties, ka ir ne tikai tīrāki veidi, kā iegūt kobaltu, bet arī daudz mazāk strīdīgas alternatīvas. Litija jonu dzelzs fosfāts (LFP), iespējams, ir vispazīstamākā alternatīvā akumulatoru ķīmija. Ķīnā, kur pērn tika pārdots vairāk elektromobiļu nekā jebkur citur, (litija jonu dzelzs fosfāta) akumulatori ir dominējošais akumulatoru veids.

Atkārtoti izmantot vai pārstrādāt?

Ir arī daudz diskusiju par akumulatoru otro kalpošanas laiku. Tātad, vai to ir labāk izmantot atkārtoti vai pārstrādāt? Atkārtota izmantošana acīmredzami ir pozitīva no ilgtspējības viedokļa. Elektrisko transportlīdzekļu akumulatori saglabā 70–80% no sākotnējās jaudas, kad tie tiek izņemti. Lai gan šādu akumulatoru ilgtermiņa vērtība kravu pārvadājumu nozarē var būt ierobežota, tos joprojām var izmantot dažādos veidos. Transportlīdzekļiem enerģijas caurlaidspēja ir svarīga, savukārt dažos stacionāros lietojumos, piemēram, rezerves jaudai, enerģijas uzkrāšanas mērķis ir nodrošināt lokālu pieejamību sabiedrības kritiskām funkcijām. Piemēram, slimnīcās otrreiz lietojamo akumulatoru var uzstādīt un aktivizēt reizi 5 gados. Tas nozīmē, ka akumulators, kura darbības laiks tuvojas beigām, joprojām var nodrošināt vērtību sabiedrībai.
 

Mēs dzirdam no daudziem akadēmiskiem avotiem, ka ir svarīgi pārstrādāt. Tiek lēsts, ka līdz 2025. gadam aptuveni trīs ceturtdaļas no izlietotajiem elektriskajiem akumulatoriem vispirms tiks izmantotas atkārtoti un pēc tam pārstrādātas, lai iegūtu atkārtoti lietojamus materiālus, piemēram, litiju, kobaltu un niķeli. Tomēr tieši tad, kad sadalāt akumulatoru atsevišķos elementos, šī konkrētā diskusija kļūst saprātīgāka. Dažus elementus elektrisko kravas automašīnu akumulatoros var uzskatīt par bagātīgiem. Tas rada jautājumus par to, vai otrreizējā pārstrāde patiešām ir labākā izvēle iepirkumam un vai tā vienmēr ir videi draudzīgāka. Lai gan otrreizējai pārstrādei ir daudz acīmredzamu priekšrocību, ir svarīgi atzīmēt, ka šajās debatēs pastāv arī komerciālas bažas. Galu galā pārstrādes uzņēmumi vēlas, lai cilvēki izmantotu savus resursus un maksātu par tiem, kā arī vāktu un izgūtu tādus materiālus kā litiju, kad un kur tas ir ekonomiski lietderīgi.
 

Tas, kā tiek darbināti elektrisko kravas automašīnu akumulatori, ir vēl viens strīdīgs punkts diskusijās par to, kā var būt videi draudzīga elektromobilitāte. Un šeit ir iemesls optimismam, jo tīras enerģijas cenas samazināšanās nozīmē, ka elektroenerģijas tīklā var būt vairāk avotu, piemēram, vēja un saules enerģija. Eiropā otro gadu pēc kārtas atjaunojamie resursi saražoja vairāk elektroenerģijas nekā fosilais kurināmais 2019. gada pirmajā un otrajā ceturksnī. Lai gan Ķīnā un Indijā darbojas ilgtspējīga globāla ētika, varas iestādes veic ilgstošu pāreju enerģētikas politikā, atsakoties no fosilā kurināmā.

 

Salīdzinoši neliela ietekme

Var teikt, ka mūsdienu akumulatoru ražošanas kopējā ietekme uz vidi ir diezgan pieticīga, pašlaik tā ir par 80–90% tīrāka nekā dīzeļdegvielas ražošana. Un ar elektriskajiem transportlīdzekļiem pašlaik komerciālie transportlīdzekļi atmaksājas mazāka nekā gada laikā. Tas ir laiks, kas nepieciešams, lai saražotu tik daudz enerģijas, cik tiek patērēts ražošanas un sistēmas darbības laikā.
 

Vides jautājums par elektromobilitāti ir viena no aktuālākajām tēmām mūsdienu kravu pārvadājumu nozarē. Tā kā šīs debates turpinās, ir svarīgi veltīt brīdi, lai pārdomātu faktus un mītus par elektriskajām kravas automašīnā un to zaļajām pilnvarām. Esmu sagatavojis rokasgrāmatu, kurā ir aplūkoti daži plaši izplatīti maldīgi priekšstati par šo tēmu, lai palīdzētu jums iegūt līdzsvarotāku priekšstatu par debatēm.
 

Edvards Džobsons

Edward is a Senior Director at Group Trucks Strategy

Saistītie raksti

Latest Press Release

Latest Press Release