Kravas automašīnas

Vai jūsu nākamā kravas automašīna tiks darbināta ar bioloģisko sašķidrināto dabasgāzi (LNG)?

| 10 min
Pārvadājumu nozare pamazām sāk apzināties bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) potenciālu kā daudzsološu alternatīvu dīzeļdegvielai. Un pamatoti. Tālāk ir minēti daži no iemesliem, kāpēc bioloģiskā sašķidrināta dabasgāze (LNG) (sašķidrinātā dabasgāze) varētu būt degviela turpmākiem tālsatiksmes pārvadājumiem.

Aprites ekonomikas sabiedrotais

Ir viegli saprast, kāpēc bioloģiskā sašķidrināta dabasgāze (LNG) (citādi saukta par sašķidrinātu biogāzi) ir daudzsološa. Pirmkārt, tas ir īsts aprites ekonomikas sabiedrotais, jo to var izgatavot no izejvielām, piemēram, neēdamām graudu daļām, notekūdeņiem un sadzīves atkritumiem. Tas nozīmē, ka bioloģiskā sašķidrināta dabasgāze (LNG) nekonkurē ar pārtikas piegādi — par ko biodegviela ir plaši kritizēta.

 

Biogāzes iegūšanas process ir diezgan vienkāršs. Biogāzes ražotnē dažādus izejvielu avotus ievieto siltā vidē bez skābekļa un to sagremo baktērijas. Fermentācijas procesā sarežģītas organisko vielu molekulas tiek sadalītas vienkāršākās molekulās, piemēram, spirtā, CO2 vai metāna atjaunojamā gāzē, ko var izmantot siltuma un enerģijas iegūšanai.

 

Kad biogāze tiek attīrīta vai uzlabota līdz dabasgāzes kvalitātei (lielākoties saukta par biometānu), to var saspiest līdz bioloģiskajai saspiestajai dabasgāzei (CNG) (saspiestai biogāzei) vai sašķidrināt līdz bioloģiskai sašķidrinātai dabasgāzei (LNG) (sašķidrinātai biogāzei) un izmantot transportlīdzekļos. Bioloģiskā sašķidrināta dabasgāze (LNG) ir ļoti efektīva degviela ar minimālām CO2 emisijām, ko var ražot arī uz vietas, tādējādi samazinot izmaksas un pārvadājumu emisijas.

 

Taču, neraugoties uz zaļajām pilnvarām, bioloģiskajai sašķidrinātajai dabasgāzei (LNG) ir bijis grūts laiks, lai iegūtu nozīmīgu vietu kravu pārvadājumu nozarē, galvenokārt tālāk norādītā dēļ.
 

Izmaksas. Lai gan biogāze tiek ražota no “atkritumiem” un ir salīdzinoši viegli saražojama, tās ražošanas izmaksas joprojām ir augstākas nekā dīzeļdegvielas izmaksas. Lielā mērā tas ir saistīts ar tādiem jautājumiem kā apjomradīti ietaupījumi un izplatīšanas izmaksas. Biogāzes ražošanu tradicionāli vietējā līmenī veic pašvaldības. Tam pietrūka mēroga un stimulu, lai tā būtu patiesi efektīva, jo galvenais mērķis lielākoties ir bijusi atkritumu apstrāde.
 

Papildus tam ir arī fakts, ka biogāzes ražotņu celtniecība ir sarežģīts pasākums ar daudziem priekšnosacījumiem, tostarp piekļuvi organiskajiem atkritumiem, pareizas temperatūras, mitruma un atkritumu veida nodrošināšanu, lai atbalstītu metānu izdalošās baktērijas. Tai arī ir jāsaražo pietiekami daudz gāzes, lai iekārtas izmaksas būtu vērtīgas. Bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) uzpildīšanas infrastruktūru, kas lielākajā daļā valstu ir sporādiska, ir grūti attīstīt nepietiekamo izmaksu stimulu un augošā tirgus dēļ.
 

Citu alternatīvu pieaugums. Pieaugot ažiotāžai par elektriskajiem transportlīdzekļiem, daļa uzmanības un zināmā mērā investīcijas ir novirzīta no alternatīvām, piemēram, bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes (LNG). Piemēram, daži oriģinālo iekārtu ražotāji ir noraidījuši turpmākas investīcijas sašķidrinātajā dabasgāzē un tā vietā koncentrējas uz ūdeņraža vai elektriskajiem transportlīdzekļiem.
 

Vai tas viss izklausās kā nāves zvans bioloģiskajai sašķidrinātajai dabasgāzei (LNG)?
Maz ticams. Tālāk ir norādīts iemesls.


Jauns skatījums uz atkritumiem

Pateicoties aprites ekonomikas izaugsmei, ir mainījusies attieksme – tas, ko zemnieki, lielveikali un pašvaldības iepriekš uzskatīja par “atkritumiem”, tagad tiek uztverts kā resurss, kas palielina biogāzes ražošanai nepieciešamo materiālu piedāvājumu. Pērn lielveikalu tīkls Lidl paziņoja par sadarbību ar Gasum, lai ražotu biogāzi no Lidl pārtikas veikalos radītajiem bioatkritumiem un piegādēm izmantot arī ar biogāzi darbināmas kravas automašīnas.
 

Investīcijas, ar kurām samazina izmaksas

Biogāzes ražošanā un sadalē iesaistās arvien vairāk privāto dalībnieku; mērķis ir palielināt efektivitāti un samazināt izmaksas. Piemēram, privātuzņēmums Biokraft AS Norvēģijā pērn atklāja pasaulē lielāko rūpnīcu sašķidrinātās biogāzes ražošanai. Tikmēr Somijas un Šveices biotehnoloģiju uzņēmums Ductor atvēra savu pirmo komerciālā mēroga organiskā mēslojuma un biogāzes ražotni Meksikā. 2020. gada februārī jauna anaerobās pārstrādes ražotne ar 70 000 tonnu apgrozījumu gadā tiks atvērta Tainā un Vīrā Apvienotajā Karalistē. Šīs ir lieliskas ziņas par biogāzi kā dzīvotspējīgu degvielas avotu!
 

Risinājums, kas piemērots tālajiem pārvadājumiem

Lai gan pēdējos gados elektriskie transportlīdzekļi, iespējams, ir piedzīvojuši biogāzes vētru, attiecībā uz tālsatiksmes pārvadājumiem bioloģiskā sašķidrināta dabasgāze (LNG) patiešām izceļas. Ir iespējams ne tikai pārvadāt lielu daudzumu bioloģiskās sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) un nodrošināt nepieciešamo darbības diapazonu tālsatiksmes pārvadājumiem, bet arī iespējams uzpildīt tvertni tikai pāris minūtēs. Ir arī maz kompromisu attiecībā uz vadāmību un uzticamību. Piemēram, Volvo FH LNG brauc un darbojas tāpat kā dīzeļdegvielas versija, taču, izmantojot bioloģisko sašķidrināto dabasgāzi (LNG), CO2 emisijas no tvertnes līdz riteņiem var samazināties par 100% (salīdzinot ar dīzeļdegvielu).
 

Lietas virzās uz priekšu arī infrastruktūras frontē; šomēnes Shell paziņoja, ka tas paplašinās savu Vācijas LNG staciju tīklu līdz 35–40 vietām un piegādās tam bioloģisko sašķidrināto dabasgāzi (LNG). Uzņēmums arī vēlas mainīt savu autocisternu parku uz LNG.
 

Turpretim tālsatiksmes elektrifikācija ir bijis izaicinājums pašreizējā akumulatoru klāsta, to svara un salīdzinoši ilgā uzlādes laika dēļ.  
 

Iespējamie citi lietojuma veidi

Lai gan sašķidrināšana ir visizplatītākais biogāzes lietojums transporta nozarē, strauji parādās citi izmantošanas veidi. Viens interesants scenārijs, kas tiek pētīts, ir biogāzes izmantošana, lai ražotu ūdeņradi izmantošanai kurināmā elementos. Pētnieki pat ir izdomājuši, kā kurināmā elementā metānu pārvērst par ūdeņradi, izmantojot jaunu katalizatoru. Lai gan joprojām ir tālu no vispārpieņemtā risinājuma, šāda attīstība ir lielisks veids, kā samazināt ūdeņraža ražošanas izmaksas un ietekmi uz vidi, vienlaikus uzsverot biogāzes lielāku lomu transporta nozarē.
 

Vai jūsu nākamā kravas automašīna tiks darbināta ar bioloģisko sašķidrināto dabasgāzi (LNG)? Nepietiekama degvielas uzpildes infrastruktūra un biogāzes ražotnes, protams, ir liels izaicinājums. Un, ja jūs dzīvojat pasaules daļā, kur biogāze netiek stimulēta, tā var izrādīties dārga izvēle.
 

Tomēr nevar noliegt, ka pasaule, kurā mēs dzīvojam šodien, liek katram cilvēkam un uzņēmumam apsvērt, kā samazināt atkritumus un emisijas. Un pārvadājumi neatšķiras. Lai gan bioloģiskā sašķidrinātā dabasgāze (LNG) varētu nebūt acīmredzamākā izvēle daudziem transporta operatoriem šodien, tā būs nākotnē, jo tehnoloģijas attīstīsies, izmaksas samazināsies un infrastruktūra pieaugs. Manā skatījumā tas ir tikai laika jautājums, jo bioloģiskajai sašķidrinātajai dabasgāzei (LNG) ir visi pareizie priekšnosacījumi, lai kļūtu par nozīmīgu dīzeļdegvielas alternatīvu; zemas emisijas un augsts degvielas potenciāls (spēja aizstāt dīzeļdegvielu) — kas ar 21% ir ievērojami augstāks nekā alternatīvām, piemēram, biodīzeļdegvielai (3%).
 

Vai vēlaties uzzināt vairāk par alternatīvajām degvielām un to, vai tās ir piemērotas jūsu pārvadājumu uzņēmumam? Lejupielādējiet manu ceļvedi zemāk, lai iegūtu pārskatu par dažu galveno dīzeļdegvielas alternatīvu plusiem un mīnusiem, kas varētu nodrošināt jūsu uzņēmuma darbību tuvākajā nākotnē!

Larss Mortensons

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Saistītie raksti