Svarīgs litija jonu akumulatoru komponents ir kobalts, kas galvenokārt tiek iegūts Kongo Demokrātiskajā Republikā. Organizācija Amnesty International ir ziņojusi par bērnu darba izmantošanu un cilvēktiesību pārkāpumiem šajā valstī. Kādi pasākumi tiek īstenoti, lai nodrošinātu, ka akumulatoriem nepieciešamie izejmateriāli tiek iegūti atbildīgā veidā?
„Savu produktu izgatavošanā mēs neizmantojam izejmateriālus, kas ir iegūti vai ražoti nepieņemamā veidā – to mēs esam skaidri norādījuši savā rīcības kodeksā. Mēs sadarbojamies ar dažādiem piegādātājiem, lai apzinātu mūsu izejmateriālu izcelsmi. Lai vēl vairāk attīstītu šo ievirzi, Volvo Group kopā ar citiem ražotājiem autobūves nozarē izveidoja organizāciju „Drive Sustainability” – tā pēta darba apstākļus un ietekmi uz vidi izejmateriālu piegādes ķēdēs, kā arī meklē iespējas šajās jomās ieviest uzlabojumus. Vēl ir daudz neatrisinātu problēmu, taču patlaban īstenotais darbs jau ir būtisks ieguldījums.”
Kāda ir akumulatoru ietekme uz klimatu? Vai lielais energopatēriņš ražošanas laikā nesamazina ieguvumus apkārtējai videi, kurus sniedz elektrisko transportlīdzekļu lietojums?
„Ir zināms, ka akumulatora ražošanai ir nepieciešams liels enerģijas daudzums, taču kopējā ekspluatācijas ciklā ieguvums, ko nodrošina smago elektrisko komerctransportlīdzekļu izmantošana, enerģijas un klimata jomā ir neatsverams. Tas ir galvenokārt tāpēc, ka elektriskie dzinēji enerģiju izmanto daudz efektīvāk nekā iekšdedzes dzinēji. Jo vairāk kilometru kravas automašīnas ekspluatācijas laikā tiek mēroti, jo lielāka ir atšķirība, kas ilustrē elektrisko kravas automašīnu priekšrocības.”
Vai elektrības izmantošana joprojām ir labvēlīga, ja akumulatoru ražošanai un uzlādei izmantotā enerģija tiek iegūta no neatjaunojamiem resursiem (piemēram, no oglēm)?
„Optimāls risinājums, protams, būtu atjaunojamās enerģijas izmantošana visos posmos. Ja elektrību ražo no fosilajiem kurināmajiem, palielinās kaitējums klimatam. Tomēr, ņemot vērā elektriskā dzinēja augsto energoefektivitātes novērtējumu, elektrības lietošana kopumā sniedz lielāku ieguvumu nekā fosilais kurināmais. Taču, ja salīdzina, piemēram, kravas automašīnas, kuras darbina ar biogāzi, un elektriskās kravas automašīnas, kurām enerģija tiek iegūta no ogļu spēkstacijām, rezultāti nav tik viennozīmīgi.”
Kā akumulatori tiks apstrādāti pēc to ekspluatācijas beigām? Vai tos ir iespējams pārstrādāt nekaitīgā veidā vai tie vienkārši kļūs par jaunu vides apdraudējumu?
„Mēs ļoti nopietni uztveram atbildību par saviem izstrādājumiem. Patlaban esam iesaistījušies vairākos projektos, kuros tiek pētītas iespējas, kā elektrisko smagkravu komerciālo transportlīdzekļu akumulatorus pārstrādāt un izmantot atkārtoti, piemēram, saules enerģijas glabāšanai. Kad mūsu kravas automašīnu akumulatoru kalpošanas laiks ir beidzies, mēs raudzīsimies, lai tie tiktu apstrādāti piemērotā veidā.”