Kravas automašīnas

Rūpnīca, kur top dzinēji

Uzziniet vairāk par Volvo dzinēju rūpnīcu Ševdē, Zviedrijā, kur top dzinēji, kā arī par inženieriem, kas izstrādāja Euro 6 tehnoloģiju.
Krāsns Volvo Trucks rūpnīcā
Vienā no divām Volvo Trucks dzinēju rūpnīcas lietuvēm – G1 – kausēšanas krāsnī nemitīgi tiek ievadīti izejmateriāli.

Fredriks Karlēns noloka ķiveres sejsegu un nolaiž sārņu izgrābēju zemāk, atklātajā uzglabāšanas krāsnī. Šķidrā metāla temperatūra ir 1500 °C, un darbiniekiem jāievēro stingri drošības noteikumi. Mēs atrodamies vienā no divām Volvo dzinēju rūpnīcas lietuvēm Ševdē, Zviedrijā, šo lietuvi sauc par G1. Izejmateriāli – kalšanas un liešanas atkritumi no rūpnīcas – G1 lietuves kausēšanas krāsns augšpusē tiek ievadīti nemitīgi. Lai iegūtu pareizās šķidrās dzelzs vērtības, tiek pievienoti dažādi sakausējumi, piemēram, oglekļa un silīcija.  

Kā zeltaini dzeltena upe dzelzs plūst lejamkausos, kas tiek pārvietoti uz galamērķi kausēšanas rūpnīcā – cilindru galvu un cilindru bloku veidošanas krāsnīm. Tieši šeit, starp dūmiem un dzirkstelēm, kausēšanas rūpnīcas krēslainajā gaismā top kravas automašīnu dzinēji. 

 

Ik pēc četrām minūtēm kausēšanas krāsnī nonāk jauni izejmateriāli, kausētājs Frederiks Karlēns šo procesu vēro no vadības telpas. 

„Lai izgatavotu labu dzinēju, vērtībām ir jābūt pilnīgi ideālām. Kausēšanas rūpnīcā cilvēki kāpj augšup pa karjeras kāpnēm. Vecākie darbinieki apmāca jaunākos. Vispirms tu strādā par dzelzs pienesēju, tad gādā par krāsni un galu galā vari nonākt arī šeit, vadības telpā,” stāsta Frederiks Karlēns, kurš 1994. gadā sāka darbu Volvo Trucks montāžas daļā, bet 2009. gadā pārcēlās uz G1 kausēšanas rūpnīcu.

Pirmā lietuve Ševdē tika atvērta 1868. gadā, G1 darbību sāka 1951. gadā, bet 2009. gadā sākās veidošanas darbs daudz modernākajā G2. Darbs nav viegls, taču darbinieku mainības līmenis ir zems. Šeit valda meistarība un cieņa pret dzelzi. 

„Ciktāl tas attiecas uz mums, jaunajam Euro 6 dzinējam nebūs īpaši daudz pārmaiņu. Mūsu specifikācijas dzelzs vērtībām mainīsies, taču viss pārējais turpināsies kā parasti,” stāsta Frederiks Karlēns. 

Kad 2013. gada 31. decembrī spēkā stājās Eiropas visstingrākās prasības par emisiju kontroli lielas kravnesības kravas automašīnām, noteikumi ievērojami pastiprinājās. Salīdzinājumā ar Euro 5 dzinēju slāpekļa oksīda (NOX) izmešu daudzums ir samazināts par 80%, bet cieto daļiņu izmešu daudzums – par 50%. Pirmo reizi vēsturē emisiju daudzuma ierobežojumi jāievēro neatkarīgi no laikapstākļiem un satiksmes situācijas.

Lai izgatavotu labu dzinēju, mūsu vērtībām ir jābūt pilnīgi ideālām. Kausēšanas rūpnīcā cilvēki kāpj augšup pa karjeras kāpnēm. Vecākie darbinieki apmāca jaunākos.

Viens no galvenajiem Volvo Trucks uzdevumiem bija ievērot šīs stingrās prasības, nekaitējot citām būtiskām īpašībām, piemēram, autovadīšanas vieglumam, efektivitātei, degvielas patēriņam un kravas automašīnas kalpošanas ilgumam. 

„Ja kravas automašīna stāv uz vietas servisā, jo emisiju kontroles tehnoloģija nav vajadzīgajā līmenī, klients zaudē naudu. Tāpēc uzticamība un ilgtspēja bija ārkārtīgi nozīmīgi rādītāji darbā, ko Volvo Trucks veica ar Euro 6 dzinējiem," stāsta Mīkaels Kārlsons, galvenais projektu vadītājs visam Euro 6 projektam Volvo Group Trucks Technology (GTT).

Savā izstrādes darbā Volvo Trucks varēja izmantot ASV gūtās priekšrocības, kur Euro 6 atbilstošs emisiju kontroles standarts tika ieviests jau 2010. gadā. Cita starpā kravas automašīnām ASV ir apvienota EATS – dzinēja atgāzu attīrīšanas sistēma, dīzeļdzinēja cieto daļiņu filtrs (DPF) un katalītiskais pārveidotājs (SCR), kas samazina slāpekļa oksīda daudzumu. Šī tehnoloģija apvienojumā ar Volvo Trucks Euro 5 dzinēju veidoja pamatu jaunajam Euro 6 dzinējam.

„Viena atšķirība starp mūsu risinājumu ASV un to, kuru izvēlējāmies attiecībā uz Euro 6, ir tāda, ka jaunajā dzinējā mēs sastāvdaļas komplektējam vienā trokšņu slāpētājā, nevis divos,” skaidro Lašs Ūlofs Andersons, iekšdedzes projekta vadītājs Volvo Group Trucks Technology (GTT). 

Cits uzdevums bija saistīts ar prasību nekad nepārsniegt emisiju vērtības neatkarīgi no laikapstākļiem vai situācijas uz ceļa. Izplūdes gāzu temperatūras svārstības parasti atkarīgas gan no tā, vai kravas automašīna ir tukša vai smagi piekrauta, gan arī no tā, vai kravas automašīna tiek vadīta lēnā pilsētas satiksmē vai pa atklātiem lielceļiem. Tomēr, lai nodrošinātu stabilu slāpekļa oksīda un cieto daļiņu emisiju līmeni, emisiju temperatūra nekad nedrīkst būt zemāka par 200 °C. Ja temperatūra ir pārāk zema, to var paaugstināt ar EGR (atgāzu recirkulācijas sistēmu). Tas nozīmē, ka karstās izplūdes gāzes sajaucas ar iekšdedzes gaisu un atgriežas dzinējā. Tad no jauna uzkarsētās izplūdes gāzes ieplūst pēcapstrādes sistēmā, kur tiek nodrošināta vajadzīgā temperatūra.

Ja kravas automašīna nonāk servisā, jo izmešu kontroles tehnoloģija nav vajadzīgajā līmenī, klients zaudē naudu. Tāpēc uzticamība un ilgtspēja bija ārkārtīgi nozīmīgi parametri darbā, ko Volvo Trucks ieguldīja, veidojot Euro 6 dzinējus.

Līdz ar Euro 6 tiek ieviesta arī specifikācija, ka iekšējai sistēmai ir jāpārbauda visas kravas mašīnas sistēmas un funkcijas. Ir nepieciešama arī ārējā emisiju pārbaude. Katru gadu kravas automašīnu ražotājiem ir jāpārbauda noteikts kravas automašīnu skaits no katra modeļu klāsta, un šo pārbaudi veic ar izplūdes caurulei pieslēgtu emisiju mērītāju. 

„Ārējo pārbaudi veic noteiktā ceļa posmā un reālos braukšanas apstākļos. Kravas automašīnas tiek vadītas dažādos satiksmes apstākļos, kas citos vārdos tiek saukts par braukšanas ciklu. To noteikti veido braukšana pa autoceļu, pilsētas satiksme un ceļi kalnainos apvidos," skaidro Nitins Patels, iekšdedzes sistēmu direktors GTT.

Euro 6 nebija tikai tehnisks izaicinājums. Tā radīšanas dēļ bija jāievieš arī jauni montāžas risinājumi dzinēju rūpnīcā Ševdē. Bija jākonstruē jauna iekārta, bet montāžas procesā tika ieviesti papildu posmi. 

Izveidotās dzinēju daļas tiek saņemtas gaišā un plašā montāžas zālē pēc tam, kad tās sagatavojuši roboti. Montāžas telpā ir gandrīz pavisam kluss. Zum dažas iekārtas, ir dzirdams vien radio, kas spēlē diezgan klusu. Šeit tiek ražoti dzinēji kravas automašīnām, ko pārdod visā pasaulē; puse no tiem ir Euro 6 dzinēji, ko ražo galvenokārt Eiropas tirgum. Euro 5 dzinēji, ko joprojām šeit ražo, paredzēti valstīm ārpus Eiropas.  

„Euro 6 ieviešanas dēļ mums ir daudz plašāks preču klāsts, darbstacijas ir pārveidotas, mēs esam ieviesuši jaunu veidu materiālu apstrādei,” stāsta montāžas darbinieks Henriks Andešons, kas ir piedalījies jauno montāžas staciju izstrādē. 

Euro 6 dzinēju ražošana ieviesta mierīgi, pastāvīgi koncentrējoties uz procesa nodrošināšanu un laika gaitā radušos problēmu novēršanu. 

Kad dzinējs nonāk pēdējā posmā, tas jāpārbauda aukstumā, tad jāsūta uz krāsotavu; pēc tam gatavie dzinēji tiek sarindoti noliktavā, kur gaida pārvešanu uz Volvo Trucks rūpnīcām Tūvē un Ģentē. 

Šeit ārā, tālu prom no dzirksteļu un tveices pasaules, kurā Frederiks Karlēns attīra kārtējo kausētavu no sārņiem, ir vēsi, varbūt pat nedaudz auksti. Krāsns darbojas bez pārtraukuma un saražo 30 tonnas dzelzs stundā, kas ļauj radīt 72 000 dzinēju gadā. G1 kausēšanas rūpnīcā krāsnis nekad neatdziest.