Apsildot Islandi

Islandes pārvadājumu uzņēmums Jón og Margeir EHF ir iesaistīts vērienīgā ģeotermālās enerģijas projektā, kas valsts iedzīvotājus apgādā ar mājokļu apsildei nepieciešamo karsto ūdeni. Jauno cauruļvadu pārvadāšanai un uzstādīšanai īpaši piemērotas ir uzņēmuma Volvo FH kravas automašīnas ar 38 metrus garajiem celtņiem.
Reikjanesas pussala

Reikjanesas pussalas ģeotermālā enerģija un lavas lauki rada īpaši piemērotus apstākļus patstāvīgas un videi nekaitīgas enerģijas ieguves sistēmai.

„Mums, islandiešiem, ļoti svarīga ir iespēja vērtīgus resursus izmantot atkārtoti. Patiesībā tas ir mūsu darba pamatā,” saka Margeirs Jonsons, kamēr viņa Volvo FH16 650 tuvojas šodienas darba vietai netālu no Kleivarvatna ezera – lielākā ezera Reikjanesas pussalā. Reikjanesa atrodas divu kontinentu dreifa joslā, tā ir unikāla vieta, kurā tādi elementi kā ģeotermālā enerģija, lavas lauki un citi valstij raksturīgie dabas objekti ir izveidojuši īpaši piemērotus apstākļus patstāvīgas un videi nekaitīgas enerģijas ieguves sistēmas izveidei.

Margeirs Jonsons

Jón og Margeir EHF īpašnieks Margeirs Jonsons savā mīļākajā vietā – pie stūres vienā no savām kravas automašīnām.

Septiņdesmit gadus vecais Margeirs šajā jomā strādā kopš 1973. gada, kad viņa pārvadājumu uzņēmums uzsāka sadarbību ar HS Orka – uzņēmumu, kas specializējas ģeotermālo elektrostaciju attīstībā un ģeotermālās elektroenerģijas ražošanā. Tā kā 98 procenti mājokļu Islandē tiek apsildīti ar silto ūdeni, darba netrūkst, un sadarbība ir turpinājusies 44 gadu garumā. Šajā laikā Margeira uzņēmums ir veicis dažādus uzdevumus – no lielu turbīnu nogādāšanas ģeotermālajās elektrostacijās līdz cauruļu un nepieciešamo materiālu pārvadāšanas.

„Mūsu mērķis ir aizsargāt Islandes dabisko vidi, un mēs pret dabu vienmēr izturamies saudzīgi. Mūsu darbs HS Orka enerģijas projektā mūs ir vēl vairāk pietuvinājis dabai, un mūsu darbinieki no tā ir guvuši lielu gandarījumu. Reikjanesas pussalas apkārtne ir neizsakāmi skaista, un projekta maršruts ļauj skatīt unikālas ainavas, kurās dominē ar likumu aizsargātie lavas lauki,” smaidot stāsta Margeirs. Viņš pamāj uz skaistā dabasskata pusi, kas redzams aiz loga, sagatavojot kravas automašīnu izkraušanai. 

Cauruļu izkraušana

Caurules tiek izkrautas un precīzi novietotas – dažas uz zemes, citas ieraktas zemē.



Reikjanesas pussala pat pēc Islandes standartiem tiek uzskatīta par karstu apgabalu – lai piekļūtu verdoša ūdens vai tvaika avotam praktiski jebkurā šīs Islandes dienvidrietumu pussalas daļā, pietiek ar nelielu urbumu. Taču šajā cauruļvadu būvniecības darbā, kura mērķis ir Islandes vērienīgās ģeotermālās enerģijas infrastruktūras paplašināšana, nepieciešama precizitāte – caurules ir jānovieto tieši vajadzīgajā pozīcijā: daļa no tām paliek virszemē, citas tiek ieraktas zemē. Tāpēc Margeirs sev palīgā ir pieaicinājis savu dēlu un sadarbības partneri Jonu Gunnaru un vienu no saviem darbiniekiem.

„HS Orka uzņēmējdarbībai nepieciešama lielu ēku un cauruļvadu tīklu būvniecība, un mēs esam iesaistījušies uzņēmuma celtniecības darbos. Mūsu Volvo FH16 kravas automašīnas ir īpaši noderīgas šādiem uzdevumiem, jo krava bieži ir smaga, un mūsu autoceltņiem ir tikpat svarīga loma,” pārraudzīdams izkraušanu, paskaidro Margeirs.

Cauruļu uzstādīšana

Viens no daudzajiem cauruļvadiem, ko uzņēmums Jón og Margeir ir palīdzējis HS Orka uzbūvēt. Cauruļvadu līnijas kļūst aizvien garākas un vēršas plašumā.

Kolektīva gaisotne ir ļoti draudzīga, un tas nav nekas pārsteidzošs, jo pieci no sešpadsmit darbiniekiem ir vienas ģimenes locekļi. Ģimenes uzņēmumā patiesībā strādā trīs paaudzes – viens no autovadītājiem ir Margeira mazdēls. 

Arī divi viņa dēli strādā uzņēmumā, un viens no viņiem autovadītāja tiesības ieguva jau 18 gadu vecumā, kas ir minimālais Islandē atļautais kravas automašīnu vadītāja vecums. Šī iemesla dēļ viņu mēdza apturēt policija, lūdzot uzrādīt autovadītāja apliecību, jo policija bija saņēmusi ziņas, ka kādu no uzņēmuma lielajām kravas automašīnām vada bērns.

„Kravas automašīnu vadīšana faktiski ir mūsu gēnos, jo mans tēvs, piemēram, arī bija kravas automašīnas vadītājs. Šķiet, vairāk vai mazāk visas mūsu ģimenes dzīslās asins vietā rit degviela. Mēs visi esam raduši pie smaga darba, vidējā darba diena bieži vien ir ilgāka par desmit stundām, taču neviena diena nelīdzinās citai,” saka Margeirs.

Viņš ar kolēģiem ir pabeidzis darbu pie caurulēm un gatavojas nākamajam uzdevumam: rūpnīcā sastiprināta betona bloka transportēšanai. Valstī, kurā ir tikai 340 000 iedzīvotāju, Margeira pārvadājumu uzņēmumam ar sešpadsmit kravas automašīnām ir jābūt gatavam uzņemties dažādus uzdevumus un jānodrošina nepārtraukta pieejamība. Uzņēmuma Jón og Margeir EHF vārdu krājumā gluži vienkārši nav vārda „nē” – papildus HS Orka projektiem lielu darba apjomu veido arī būvuzņēmēju, kravas pārvadājumu un ceļu būves uzņēmumu uzdevumi. 

Kravas automašīnu vadīšana faktiski ir mūsu gēnos, jo mans tēvs, piemēram, arī bija kravas automašīnas vadītājs. Šķiet, vairāk vai mazāk visas mūsu ģimenes dzīslās asins vietā rit degviela

Margeirs Jonsons

Pārvadātājs

Tā kā Islandē ir attīstīta zvejniecības nozare un Grindavika, kur Mageirs dzīvo, ir tipiska zvejnieku pilsēta, uzņēmums bieži pārvadā arī zivis. Jaudīgie 38 metrus garie celtņi ir piemēroti milzīgo komerciālās zvejas tīklu izkraušanai no transportlīdzekļiem, kuriem parasti ir grūti piekļūt.

„Grūtākās darbadienas patiesībā nav tās, kas tiek pavadītas, izvietojot cauruļvadus vai piedaloties elektroenerģijas staciju būvniecības darbos, bet gan tās, kad zivis no ostām, kur tās tiek iekrautas, ir jāved uz galamērķiem 400–500 kilometru attālumā,” Margeirs stāsta un paskaidro, ka Islandē laikapstākļi var būt ļoti neparedzami. Pagājušajā gadā vien piecas uzņēmuma kravas automašīnas spēcīgas sniega vētras dēļ četras dienas bija spiestas aizkavēties Djūpuvikā, valsts austrumu daļā. Par laimi, zivis nesabojājās, jo kravas automašīnas ir aprīkotas ar labām saldētavām.

 

Margeirs Jonsons un dēli

Margeirs Jonsons kopā ar dēliem Jonu Gunnaru Margeirsonu un Orni V. Margeirsonu

„Visiem mūsu autovadītājiem ir jārēķinās ar neparedzētiem apstākļiem un katra situācija ir jāprot rūpīgi izvērtēt. Pacietība ir viena no īpašībām, kas ir jāizkopj mums visiem,” saka Margeirs, gatavojoties doties mājup pēc vēl vienas desmit stundu garas darba dienas. Nesen viņš nosvinēja savu 70. dzimšanas dienu, bet nepavisam nav gatavs doties pensijā, tomēr atbildība par uzņēmumu pakāpeniski tiek nodota viņa dēlam Jonam Gunnaram.

„Ar laiku vadību, visticamāk, pārņems mans mazdēls, tādējādi kļūstot par trešo godājama ģimenes uzņēmuma paaudzi. Es ceru, ka viņi turpinās braukt ar Volvo kravas automašīnām, un arī iemācīsies neteikt „nē”,” saka Margeirs.

Jón og Margeir EHF

Īpašnieki: Margeirs Jonsons un viņa dēls Jons Gunnars Margeirsons

Personāls: 16 darbinieki, 14 autovadītāji

Vēsture: uzņēmums dibināts 1992. gadā. Taču Margeirs kravas automašīnas ir vadījis kopš 1970. gada, bet savu pirmo Volvo F86 viņš iegādājās 1974. gadā.

Galvenie klienti: HS Orka, zvejas uzņēmumi Grindavikā, būvuzņēmēji, ceļu būves uzņēmumi, kravu pārvadājumu uzņēmumi

Autoparka transportlīdzekļu kopskaits: 11 Volvo FH16 kravas automašīnas un 3 Scania kravas automašīnas

Volvo transportlīdzekļi: četras no 11 Volvo kravas automašīnām ir Volvo FH16 modeļi ar 540–750 Zs dzinējiem. Divas no šīm četrām kravas automašīnām ir aprīkotas ar celtni.

Galvenā krava: zivis, būvmateriāli, asfalts, kravas konteineri

Related News

Ar lēngaitas pārnesumiem sniegotos mežos | Globetrotter

Apledojuši, šauri, kalnaini ceļi un 76 tonnu kopējā masa. Kokmateriālu pārvadāšana caur Somijas mežiem ir sarežģīts uzdevums gan autovadītājiem, gan transportlīdzekļiem. Taču ar Volvo I-Shift pārnesumkārbu, kurai ir lēngaitas pārnesums, Saku ...

Sibīrijas bezceļos

Sibīrijas vidienē, kur valda savvaļas dzīvnieku pārpilnība, ceļi ir slikti un dažviet to nemaz nav. Šeit Nikolajs Gončarovs (Nikolai Goncharov) savu iztiku pelna, vadot bezceļiem paredzētu Volvo kravas automašīnu, kas sargā arī viņa drošību....

Rakstu filtrēšana

5 true 5