Gēteborgas pirmā elektriskā kravas automašīna

Gēteborgā, Volvo Trucks dzimtajā pilsētā, tiek kaldinātas ambiciozas ieceres ilgtspējīgai attīstībai. Šogad pilsēta saņēma pirmo elektrisko kravas automašīnu – šis notikums iezīmēja pirmo nozīmīgo soli pretim pilsētas komerciālā transporta pilnīgai elektrifikācijai. Taču kādi sagatavošanās darbi bija nepieciešami, lai Gēteborgas ielās pirmoreiz izbrauktu elektriskā kravas automašīna?
Saulriets Gēteborgā

„Pilsētas Ilgtspējīgas atkritumu apsaimniekošanas un ūdensapgādes departaments 2016. gada pavasarī izteica lūgumu izpētīt iespējas izstrādāt tikai ar elektrību darbināmu atkritumu savākšanas kravas automašīnu. Pētījumu bija iecerēts izmantot projektā, lai noskaidrotu, kā pārdomātāki un ilgtspējīgāki transporta risinājumi var sekmēt iedzīvotājiem pievilcīgas pilsētvides attīstību,” stāsta Jūnass Udermalms (Jonas Odermalm), Volvo Trucks Produktu stratēģijas (Volvo FL un Volvo FE) nodaļas vadītājs. 

Projekts aizsāka ciešu Gēteborgas pilsētas un uzņēmumu Volvo Trucks, JOAB un Renova sadarbību. Kopdarbā plecu pie pleca strādāja visu četru pozīciju pārstāvji – klients, transportlīdzekļu ražotājs, virsbūvju uzstādītājs un apsaimniekotājs.  

„Vispirms mēs izpētījām plānoto elektriskās atkritumu savākšanas kravas automašīnas maršrutu, kā arī tobrīd šajā maršrutā izmantoto transportlīdzekļu konfigurāciju. Kādus attālumus tie mēro, kāds ir to ātrums, cik piekrauti tie ir, cik daudz pieturvietu ir maršrutā, vai ceļš ir kalnains vai līdzens?” skaidro Jūnass Udermalms.

Analizējot un salīdzinot vairākus dažādus faktors, projekta laikā tika apkopoti dati par vajadzīgo specifikāciju, pēc kuras kravas automašīna tika izstrādāta. Vēlamā transportlīdzekļa pilna masa – 19 tonnas, piecu tonnu kravnesība, ikdienas maršruta garums – no 60 līdz 70 kilometriem, 128 pieturvietas atkritumu savākšanas maršrutā – šie parametri tikai izmantoti, lai aprēķinātu prognozējamo transportlīdzekļa energopatēriņu. Tā kā šī ir atkritumu savākšanas kravas automašīna, vērā bija jāņem arī virsbūves/atkritumu preses energopatēriņš.  

Pēc energopatēriņa un satiksmes apstākļu apzināšanas izstrādātāju komanda rūpīgi pētīja dažādas energoapgādes alternatīvas. Kravas automašīnas aprīkošana ar lielu akumulatoru skaitu ļautu mērot lielus attālumus, taču tādējādi negatīvi tiktu ietekmēta transportlīdzekļa kravnesība. Mazāks skaits akumulatoru ļautu palielināt kravnesību, taču transportlīdzekļa akumulatori būtu biežāk jāuzlādē. 

„Vai ir nepieciešams izveidot ātrās uzlādes stacijas maršrutā vai pietiks ar akumulatoru uzlādēšanu naktī? Pirms galīgā lēmuma pieņemšanas mēs izpētījām vairākas alternatīvas,” stāsta Haiders Vokils (Hayder Wokil), kurš koordinēja Volvo Trucks dalību projektā. 

Rezultātā tika radīts transportlīdzeklis ar trīs akumulatoriem un kopējo enerģijas ietilpību 150 kWh – ar šādu daudzumu pietiek visam maršrutam, neveicot papildu uzlādi. Tā kā atkritumu savākšanas kravas automašīnas tiek izmantotas tikai dienas laikā, tika pieņemts lēmums to akumulatorus uzlādēt naktīs, izmantojot standarta elektrotīklu.  

2017. gada vasaras sākumā atkritumu savākšanas kravas automašīna tika uzbūvēta, pamatā izmantojot Volvo FL šasiju. Tika iebūvēts elektriskais spēka pārvads, un jaunajai tehnoloģijai tika pielāgota šasija un kabīne. Pēc sešus mēnešus ilgas izstrādes un optimizēšanas atkritumu savākšanas kravas automašīnai 2018. gada sākumā tika uzstādīta virsbūve. Pirms kravas automašīnas nodošanas Renova autovadītājiem regulārai ekspluatācijai Gēteborgas ielās vēl tiks veikti pēdējie pielāgošanas darbi un sertificēšana, kā arī tiks apmācīti autovadītāji un mehāniķi. 

Saistītie raksti