Katru gadu visā pasaulē iet bojā aptuveni 1,35 miljoni satiksmes dalībnieku. Vairāk nekā puse no tiem ir mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki (gājēji, velosipēdisti, mopēdu un motociklu vadītāji). Ja šāda veida negadījumā ir iesaistīta smagā kravas automašīna, tam bieži vien ir ļoti nopietnas sekas. Lai gan šo negadījumu iemesli ir sarežģīti un dažādi, kravas automašīnas vadītāja rīcība ceļu satiksmē var palīdzēt glābt dzīvības.
Gandrīz trešdaļa* bojāgājušo smago kravas automašīnu avārijās ES ir gājēji, velosipēdisti, mopēdu un motociklu vadītāji. Satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki (VRU) un smagās kravas automašīnas, ir jutīga un problemātiska joma.
“Izprotot, kā un kāpēc notiek šie konkrētie ceļu satiksmes negadījumu veidi, var noteikt satiksmes drošības uzlabojumus un samazināt traumu skaitu,” saka Anna Tēandere (Anna Theander), Volvo Trucks Negadījumu izpētes komandas vadītāja.
Volvo veiktie drošības pētījumi liecina, ka, lai samazinātu negadījumu skaitu, visbūtiskākie elementi ir uzlabojumi kravas automašīnu aktīvās drošības sistēmās, labāka ceļu infrastruktūra un lielāka mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku izpratne par risku.
Svarīgs aspekts ir arī cilvēciskais faktors, kas attiecas uz visiem satiksmes dalībniekiem. Tas, kā autovadītājs paredz un reaģē uz situācijām, kurās iesaistīti mazāk aizsargātie satiksmess dalībnieki, jo īpaši noslogotās pilsētu teritorijās, var būtiski ietekmēt šāda veida negadījumu risku.
“Līdz pat šai dienai autovadītājs joprojām ir kravas automašīnas drošības sistēma numur viens. Labi apmācīts, uzmanīgs autovadītājs, kurš izprot riskus, ir ļoti svarīgs,” saka Anna Vrigē Berlinga (Anna Wrige Berling), Volvo Trucks satiksmes un produktu drošības direktore.
Šeit ir daži praktiski veidi, kā autovadītāji var palīdzēt samazināt šāda veida negadījumu risku:
1. Vienmēr pieņem, ka mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki (VRU) neapzinās kravas automašīnu aklās zonas
Kravas automašīnu drošības pētījumi, kuros iesaistīti VRU, liecina, ka gājēji, velosipēdisti un mopēdu vadītāji vienkārši neapzinās grūtības, ar kādām saskaras autovadītāji, mēģinot uztvert apkārtni ap kravas automašīnu noslogotās pilsētās. Turklāt lielākā daļa transportlīdzekļu vadītāju nezina, kā kravas automašīna ar garāku piekabi uzvedīsies, veicot pagriezienus satiksmes vidē. Šo iemeslu dēļ nekad neuzskatiet, ka citi satiksmes dalībnieki izvairīsies no riska zonām un neredzamajām zonām.
2. Apzinies biežāk sastopamās negadījumu situācijas, kurās iesaistīti VRU
Ir svarīgi sagatavoties neparedzamai un riskantai VRU uzvedībai. Ir trīs situācijas, kas izceļas un ir visbiežāk sastopamas pilsētās:
3. Plāno tālāko ceļu
Apdomā, kā piebraukt pie krustojumiem, un izvēlies, kā pagriezienu veikt pēc iespējas drošāk. Esi modrs un kustieties fiziski, lai labāk pārredzētu ceļu. Pielāgojiet savu braukšanas ātrumu noslogotās pilsētu teritorijās - tas, visticamāk, neietekmēs jūsu piegādes laiku.
4. Sagatavojies braukšanai pilsētā
Atvēli laiku sēdekļa un spoguļu regulēšanai. Pārliecinies, ka spoguļi un logi ir tīri, neaizsedz skatu ar monitoriem un personīgiem priekšmetiem. Pirms braukšanas sākuma pārbaudi, vai visas kravas automašīnas drošības sistēmas, tostarp kameras, darbojas un ir ieslēgtas.
5. Atceries - tu esi galvenā drošības sistēma
Tavas kravas automašīnas drošības sistēmas un kameras ir vērtīgs autovadītāja atbalsta veids. Taču autovadītājs, kas aktīvi novērtē ceļa apstākļus un apdraudējumus, joprojām ir vissvarīgākā kravas automašīnas drošības sistēma.
Nākotnē gaidāmas lielas pārmaiņas. Atjauninātajos ES Vispārējās drošības noteikumos paredzēts, ka no 2024. gada jūlija visām jaunajām kravas automašīnām jābūt obligāti aprīkotām ar vairāk aktīvajām drošības sistēmām. Sistēmas risina kravas automašīnu aklo zonu problēmas priekšpusē, sānos un aizmugurē, kā arī brīdina vadītāju, kad VRU iebrauc riska zonā. No 2029. gada janvāra kravas automašīnu ražotājiem būs jānodrošina arī labāka tiešā redzamība autovadītājiem.
Papildus tam tiek pārskatīti tiesību akti par uzlabotām avārijas bremžu sistēmām, lai iekļautu arī automātisko bremzēšanu, kad gājēji šķērso ceļu un nonāk riska zonā. Tiek īstenotas arī plašākas iniciatīvas, piemēram, ceļu infrastruktūras uzlabojumi, sadarbība ar nozarē strādājošajiem un padziļināti satiksmes drošības pētījumi, kuros ņemti vērā negadījumu cēloņi.
“Kopumā prognozes ir pozitīvas, un ar apzinīgu autovadītāju palīdzību mēs kopīgiem spēkiem samazināsim bojā gājušo un smagi cietušo skaitu šāda veida negadījumos,” saka Anna Vrigē Berlinga (Anna Wrige Berling), Volvo Trucks Traffic and Product Safety Director.
* European Road Safety Observatory, Fakti un skaitļi: Autobusi / tālsatiksmes autobusi / smagie kravas transportlīdzekļi - 2020. gads.