Kravas automašīnas

Stāsts par Volvo Trucks 5 zvaigžņu novērtējumu Euro NCAP drošības novērtējumos

Anna Wrige Berling
2025-02-17
3 min lasīšanai
Drošība
Author
Anna Wrige Berling
Traffic and Product Safety Director at Volvo Trucks

Euro NCAP pirmajos lielas kravnesības kravas automašīnu drošības testos tikai divi modeļi saņēma maksimālo piecu zvaigžņu vērtējumu – Volvo FH Aero un Volvo FM. Kas nepieciešams, lai iegūtu augstāko punktu skaitu? Un kas patiesībā tiek pārbaudīts?

 

Eiropas Jauno automašīnu novērtēšanas programma (Euro NCAP), kas atrodas Beļģijā, pirmo reizi tika izveidota 1996. gadā un ātri kļuva par Eiropas nozares standartu vieglo automašīnu drošības novērtēšanai. To atbalsta vairākas Eiropas valdības, tostarp Eiropas Savienība.

 

Tagad Euro NCAP ir sācis testēt arī lieljaudas kravas automašīnas, un pirmie rezultāti tika publicēti 2024. gada novembrī. Tika pārbaudītas deviņas dažādas kravas automašīnas no septiņiem ražotājiem, un Volvo FH Aero un Volvo FM ieguva piecas zvaigznes.

 

 

Ko nozīmē Euro NCAP 5 zvaigžņu drošības novērtējums?

Ir svarīgi atzīmēt, ka šajās pirmajās testēšanas kārtās Euro NCAP novērtē plašu drošības sistēmu klāstu, piemēram, brīdinājumu par sadursmi un kruīza kontroli. Šīs sistēmas ir paredzētas, lai atbalstītu vadītāju un novērstu negadījumus.

 

Šajās pirmajās pārbaužu kārtās Euro NCAP visiem kravas automobiļiem tika izmantots plašs dažādu scenāriju klāsts, kurā tiem tika piešķirts veiktspējas vērtējums, pamatojoties uz to, cik labi sistēmas risināja situāciju, no 0 līdz 100%.

 

Pēc tam drošības sistēmas tiek sagrupētas trīs jomās: droša braukšana, izvairīšanās no sadursmēm un pēcavārijas. Lai iegūtu piecas zvaigznes, visās trīs jomās ir jāsasniedz vismaz 80% snieguma.

Kā darbojas Euro NCAP drošības vērtējumi

Katrai drošības sistēmai tiek piešķirts vērtējums, kas tiek apkopots katrai jomai. Pēc tam šie rādītāji tiek izmantoti, lai aprēķinātu zvaigžņu vērtējumu no vienas līdz piecām zvaigznēm visam transportlīdzeklim. Kravas automašīnu testi iekļauj sekojošo:
 

Droša autovadīšana

Pasažiera uzraudzība, redzamība (gan tieša, gan netieša) un transportlīdzekļa palīdzība (piemēram, ātruma kontrole)
 

Izvairīšanās no sadursmēm

Frontālas sadursmes ar automašīnu, gājēju un velosipēdistu, maza ātruma manevrēšanas sadursmes un sadursmes, izbraucot no joslas
 

Pēcavārijas palīdzība

Glābšanas informācija.
 

Euro NCAP mērķis ir pakāpeniski paplašināt testēšanas apjomu, iekļaujot arī aizsardzību pret avārijām vēlākā posmā, kā arī testējot kravas automašīnas dažādos transporta segmentos.

Ceļu satiksmes drošības uzlabošana, atbalstot vadītāju

Drošas braukšanas jomā Volvo FH Aero un Volvo FM sasniedza attiecīgi 80% un 90%. Tas lielā mērā bija saistīts ar tiešo redzamību – citiem vārdiem sakot, cik labi vadītājs var redzēt, kas notiek kravas automašīnas priekšā un sānos. Tas bija iespējams, pateicoties kabīņu konstrukcijai un jaunajām kamerām, kas nomainīja atpakaļskata spoguļus jaunākajos kravas automašīnu modeļos.

 

Volvo FM ieguva pat augstāku vērtējumu nekā FH Aero, pateicoties vadītāja sēdekļa zemākajam stāvoklim, kas ļauj labāk redzēt zonu, kas atrodas tieši blakus kravas automašīnas priekšpusei.

Kā uzlabotas drošības sistēmas aktīvi novērš negadījumus  

Pārbaudot sistēmas, kas izstrādātas, lai izvairītos no sadursmēm, abas kravas automašīnas ieguva 89%, pateicoties Volvo Trucks avārijas bremzēšanas un joslu saglabāšanas sistēmām. Sistēmas ir izstrādātas, lai noteiktu objektus un automātiski bremzētu vai novirzītu jūs atpakaļ pareizajā joslā. Piemēram, sistēma automātiski iedarbina bremzes, kad kravas automašīnu priekšā stāvoša automašīna pēkšņi bremzē, kad kravas automašīnas tuvumā atrodas gājēji.

 

Euro NCAP novērtē katru sistēmu, pārbaudot to vairāk nekā simts dažādos satiksmes scenārijos. Volvo Trucks sadursmes brīdinājuma sistēma ar avārijas bremžu sistēmu darbojās īpaši labi, izvairījās no sadursmes — gan ar vieglajām automašīnām, gan gājējiem un velosipēdistiem — gandrīz katrā novērtētajā scenārijā.

 

Tikai divi kravas automašīnu ražotāji piedāvāja automātisko bremzēšanu, lai aizsargātu velosipēdistus, kad kravas automašīna pagriežas uz pasažiera pusi. Volvo Trucks šo sistēmu sauc par “aktīvo sānu sadursmju novēršanas atbalstu”. Inovācija, ko Euro NCAP raksturoja kā “potenciālu spēles mainītāju”, jo tā novērš kopīgu drošības apdraudējumu pilsētu teritorijās: velosipēdisti paslēpti kravas automašīnas aklajā zonā.

 

Turklāt Euro NCAP piešķīra gan Volvo FH Aero, gan Volvo FM savu City Safe balvu, pateicoties to labajai tiešai redzamībai un labajai aktīvās drošības sistēmu darbībai, aizsargājot cilvēkus pilsētas satiksmes situācijās.

Turklāt ir svarīgi teikt, ka šie rezultāti nenozīmē, ka esam sava ceļojuma beigās. Volvo Trucks vīzija ir nulle negadījumu, tāpēc mēs turpināsim savu darbu, lai izstrādātu risinājumus, kas padara mūsu kravas automašīnas vēl drošākas.

Drošība ārpus vērtējumiem un tiesību aktiem

Kopumā Volvo Trucks uzskata, ka galvenais iemesls piecu zvaigžņu iegūšanai ir tā drošības domāšana.
 

“Mūsu mērķis vienmēr ir izstrādāt drošības sistēmas, kas ir paredzētas darbam visdažādākajos satiksmes scenārijos. No lielceļiem līdz pilsētas ielām. Šī domāšana ir kopīga ar Euro NCAP, kas arī testē drošības sistēmas daudzos dažādos scenārijos, lai patiesi novērtētu, cik droši mūsu kravas automašīnas patiesībā ir,” saka Anna Vrige Berlinga.
 

Viņa turpina: “Tas ir pierādījums mūsu konsekventajiem centieniem iet tālāk par to, ko prasa tiesību akti, lai sasniegtu mūsu redzējumu par nulles negadījumiem mūsu kravas automašīnās. Euro NCAP vērtējumi palīdzēs klientiem pieņemt lēmumus par pirkumu, kā arī aicinās transportlīdzekļu ražotājus nepārtraukti strādāt, lai uzlabotu drošību.
 

“Turklāt ir svarīgi teikt, ka šie rezultāti nenozīmē, ka esam sava ceļojuma beigās. Volvo Trucks vīzija ir nulle negadījumu, tāpēc mēs turpināsim savu darbu, lai izstrādātu risinājumus, kas padara mūsu kravas automašīnas vēl drošākas,” saka Anna Vrige Berlinga.

 

“Mēs esam priecīgi redzēt, ka mūsu centienus drošības jomā rūpīgi pārbauda Euro NCAP,” saka Anna Vrige Berlinga, Volvo Trucks drošības direktore. “Šī ir pirmā reize, kad ārēja, neatkarīga organizācija ir pārbaudījusi lieljaudas kravas automašīnu drošību un analizējusi to drošības rādītājus. Volvo jau sen ir slavens ar savu apņemšanos garantēt drošību, un tas ir iekļauts uzņēmuma mantojumā. Tagad visu šo pūliņu rezultāti ir apstiprināti ar jaunajiem Euro NCAP vērtējumiem,” viņa secina.

 

Uzziniet vairāk par Volvo Trucks skatu uz drošību. Iespējams, jūs interesēs šie saistītie raksti:

5 veidi, kā samazināt negadījumu risku, kuros iesaistītas kravas automašīnas un mazāk aizsargāti satiksmes dalībnieki

Kuras drošības sistēmas tika pārbaudītas?

Euro NCAP testēja vairākas sistēmas gan Volvo FH Aero, gan Volvo FM. Šeit ir pilns saraksts:

  • Autovadītāja brīdināšanas sistēma (DAS) konstatē miegainas vai neuzmanīgas braukšanas pazīmes.
  • Drošības jostas piesprādzēšanas atgādinātājs
  • Adaptīvā kruīza kontrole  ir izstrādāts, lai samazinātu vadītāja nogurumu, uzlabotu degvielas efektivitāti, palielinātu drošību un uzlabotu satiksmes plūsmu. 
  • Joslas saglabāšanas palīgsistēma ar joslu novirzīšanas brīdinājumu un koriģējošo stūrēšanu 
  • Aktīvais sānu sadursmju novēršanas atbalsts palīdz novērst sadursmes ar kravas automašīnas sāniem. 
  • Sadursmes brīdinājuma sistēma ar ārkārtas bremzēšanu brīdina autovadītāju, ja rodas sadursmes risks ar priekšā braucošo transportlīdzekli, vajadzības gadījumā aktivizējot bremzēšanu. 
  • Inteliģentā ātruma palīgsistēma ar ceļa zīmju atpazīšanu. 
  • Kameras uzraudzības sistēma un pasažiera stūra kamera piedāvā uzlabotu tiešo redzamību, uzlabotas nakts redzamības režīmu un samazinātu aklo zonu kravas automašīnas tuvumā.

Saistīti raksti