Kravas automašīnas

Lielāks komforts ar diviem akumulatoriem

Volvo Trucks jaunā divu akumulatoru sistēma spēj nodrošināt pietiekamu enerģijas daudzumu gan visām kabīnes funkcijām, gan dzinēja iedarbināšanai nākamajā rītā.
Kabīnes elektrības patēriņš
Ledusskapji, sildītāji, dzesētāji, multivides sistēmas, mobilie tālruņi, klēpjdatori un planšetdatori – tās ir tikai dažas mūsdienu kabīnē lietotās ierīces, kas var ātri vien izlādēt akumulatoru un izraisīt dīkstāvi.

Lai arī akumulatora galvenā funkcija ir iedarbināt dzinēju, enerģijas prasības arvien pieaug. Ledusskapji, sildītāji, dzesētāji, multivides sistēmas un pēdējos gados arī mobilie tālruņi, klēpjdatori un planšetdatori ir mūsdienu tālo pārvadājumu kravas automašīnas autovadītājam vajadzīgas ierīces. Taču tās arī patērē daudz enerģijas un tādējādi var veicināt akumulatora izlādēšanos un izraisīt dīkstāvi. 

Volvo Trucks jaunā divu akumulatoru sistēma ir izstrādāta šīs problēmas risināšanai. Sistēma sastāv no diviem atsevišķiem akumulatoriem: viens no tiem ir paredzēts tikai dzinēja iedarbināšanai, bet otrs – pārējo kabīnes elektrisko ierīču darbībai. Tādējādi dzinēja iedarbināšanai vienmēr tiek saglabāts pietiekams enerģijas daudzums, vienlaikus nodrošinot lielu enerģijas daudzumu arī pārējo kravas automašīnas ierīču darbībai.

Kabīnes ierīcēm paredzētajā akumulatorā ir izmantota gela tehnoloģija, kas salīdzinājumā ar standarta svina akumulatoru nodrošina lielāku uzlādes ciklu skaitu. „Pilnībā izlādējot standarta akumulatoru, tiek zaudēti aptuveni pieci procenti tā ietilpības,” stāsta Hānss Vesterlinds (Hans Westerlind). „Taču gela akumulators ir izstrādāts dziļizlādes gadījumiem. Pat pēc 200 dziļizlādes cikliem akumulators saglabās 95 procentu ietilpību.”

Divu akumulatoru sistēma vislielāko ieguvumu nodrošina tālo pārvadājumu uzdevumos, kad autovadītājiem elektroenerģija parasti ir nepieciešama lielākā apmērā. Taču šāda sistēma var būt noderīga arī pārvadājumiem pilsētā. „Ja mērojat nelielus attālumus un dzinēju bieži nākas izslēgt un iedarbināt no jauna, katru dienu akumulatoru uzlādēt pilnībā var būt sarežģīti,” skaidro Sāmuels Nerdāls (Samuel Nerdal). „Bet gela akumulatori enerģiju uzkrāj daudz ātrāk, tāpēc tos šādos apstākļos arī ir visvieglāk uzlādēt.”

Vairāk uzlādes ciklu
Parastie akumulatori bojājas, kad uzlādes līmenis nokrītas zem 50 procentiem, bet, izlādējot tos pavisam, tie var zaudēt ap pieciem procentiem uzlādes ietilpības. Ja akumulators pilnīgi izlādējas vairākkārt, drīzumā rodas vajadzība akumulatoru mainīt. Turpretim gela akumulatora veiktspēju dziļās izlādes nesamazina, tāpēc salīdzinājumā ar standarta akumulatoru to kalpošanas ilgums ir par 10–15 cikliem garāks.

Lielāks komforts kabīnē
Vadītājiem divu akumulatoru sistēma nozīmē iespēju baudīt visas kabīnes elektroiekārtu sniegtās ērtības bez uztraukuma par problēmām iedarbināt kravas automašīnu. Piemēram, tā vietā, lai nakts vidū celtos un akumulatora uzlādei iedarbinātu dzinēju, autovadītāji var atstāt kabīnes sildītāju ieslēgtu visu nakti un mierīgi atpūsties.

Saudzīgi pret bāku un vidi
Daudzu autovadītāju akumulatora problēmu risinājums ir vienkārši atstāt dzinēju darbojamies pa nakti. Tādējādi katru stundu tiek iztērēti aptuveni trīs litri degvielas. Ņemot vērā laiku, ko kravas automašīna pavada stāvvietā naktī un ceļā aizvadīto nakšu skaitu, patērētais degvielas daudzums ir liels, šāda kabīnes apsildīšana izmaksā pārlieku dārgi un rada papildu oglekļa emisijas.

Mazāk neplānotu apstāšanos
Izlādējoties parastajiem akumulatoriem, pirmā pazūd spēja iedarbināt dzinēju. Taču, ja tiek izmantota divu akumulatoru sistēma, atlikusī enerģija tiek glabāta iedarbināšanai. Ilgu laiku, pirms uzlādes līmenis kļūst pārāk zems, lai iedarbinātu dzinēju, pakāpeniski tiks izslēgtas papildu ierīces, turklāt par pārmērīgu uzlādes līmeņa samazināšanos autovadītājs saņems brīdinājuma signālus. Kopumā tas ievērojami samazina dīkstāves risku, ko rada akumulatora izlādēšanās.

Droša dzinēja iedarbināšana aukstumā
Zema temperatūra krietni samazina akumulatora ietilpību, un pilnībā izlādēts akumulators sasalst –5 °C temperatūrā, turpretī pilnībā uzlādēts tas var izturēt līdz pat –70 °C temperatūru. Divu akumulatoru sistēma ar atsevišķiem iedarbināšanas akumulatoriem ļaus dzinēju iedarbināt pat ļoti aukstos apstākļos.

Ātrāka uzlāde
Gela akumulatori ir ne tikai uzlādējami vairāk reižu, tie arī uzlādējas par līdz pat 50 procentiem ātrāk nekā parastie akumulatori. Tas ir īpaši noderīgi kravas automašīnām, kurām bieži tiek izslēgts un atkārtoti ieslēgts dzinējs un akumulatoru nav iespējams pilnībā uzlādēt.