Kravas automašīnas

Pāreja uz elektriskām automašīnām ir kļuvusi reāla

Elektriskās kravas automašīnas ir vairāk nekā tikai akumulatori un uzlādes stacijas – tās var palīdzēt uzlabot autovadītāju darba apstākļus un palielināt pārvadājumu uzņēmumu peļņu. Trīs Volvo Trucks speciālisti palīdz virzīties uz elektrisko nākotni.
Volvo FE Electric.
Volvo FL un FE Electric ir pirmās Volvo Trucks elektriskās kravas automašīnas, un ar tām varēs apmierināt lielāko daļu vajadzību, kas saistīti ar pārvadājumiem pilsētas vidē.

Kad Volvo Trucks paziņoja, ka pirmās elektriskās kravas automašīnas Volvo FL un FE ir gatavas doties ceļā, tirgus reakcija bija ātra.

„Klienti zvanīja un sacīja: „Visbeidzot! Mēs to esam sagaidījuši,” saka Volvo Trucks Elektromobilitātes izstrādājumu nodaļas vadītāja Anna Tordena (Anna Thordén). „Daudzu klientu, kas ar mums sazinās, darbības vietās noteikumi tiek padarīti stingrāki. Citi ir nopirkuši elektriskos transportlīdzekļus uzreiz pēc to laišanas tirgū un atklāja, ka tiem netiek sniegts pietiekams atbalsts. Tātad tiklīdz ar viņu kravas automašīnu kaut kas notiek, viņiem visas problēmas jārisina pašiem,” viņa saka.

Daudzu klientu, kas ar mums sazinās, darbības vietās noteikumi tiek padarīti stingrāki.

Savukārt Volvo Trucks liek uzsvaru uz visaptverošiem risinājumiem elektriskajiem transportlīdzekļiem, lai pārliecinātu klientus, ka par viņiem tiek domāts.

Līdz šim Volvo Trucks ir piedāvājis izmēģināt elektriskos transportlīdzekļus tikai ierobežotam skaitam izraudzītu klientu, bet tiek plānots nākamajos gados ražošanas apjomu palielināt. Saskaņā ar Volvo Trucks stratēģiskās plānošanas vadītāja Santoša Harakamani (Santosh Harakamani) sacīto galvenie nosacījumi, kas elektriskos transportlīdzekļus palīdzēs ieviest ikdienas lietošanā, jau tiek izpildīti, un pāreja uz elektriskiem transportlīdzekļiem notiek straujāk, nekā to prognozēja lielākā daļa analītiķu.

„Parasti trīs faktori nosaka, vai notiek tehniskas izmaiņas: no uzņēmējdarbība viedokļa tehnoloģijai jābūt dzīvotspējīgai, tai jāpiesaista klienti, un tai jābūt tehniski nobriedušai.” 

Viens liels pagrieziena punkts jau ir sasniegts. Atjaunojamās enerģijas līmeņa izlīdzinātās izmaksas ir kļuvušas vienādas ar akmeņogļu izmaksām daudzās pasaules daļās, un tas ir nozīmīgs stimuls palielināt investīcijas atjaunojamās enerģijas jomā. Tiek lēsts, ka līdz 2040. gadam no visām globālajām investīcijām enerģētikas nozarē vairāk nekā 70% tiks veiktas atjaunojamos energoresursos. Tikmēr akumulatoru cenas pazeminās straujāk, nekā to prognozēja analītiķi.


Vēl vienu būtisku pavērsienu radīja tas, ka analītiskais centrs Bloomberg New Energy Finance ievērojami mainīja savas prognozes attiecībā uz akumulatoru cenām, kad elektriskā automašīna sasniedza vienādas izmaksas ar automašīnu, kuras darbināšanai tiek izmantots fosilais kurināmais. Šīs straujās akumulatoru cenu izmaiņas kravas automašīnu īpašniekus pārliecina, ka elektrisko kravas automašīnu kopējo ekspluatācijas izmaksu lūzuma punkts tiks sasniegts ātrāk, nekā tika gaidīts. Tajā pašā laikā akumulatoru blīvums ir ievērojami pieaudzis, tādējādi palielinot transportlīdzekļu klāstu.

Turklāt vairākas valstis jau ir apsolījušās pieņemt noteikumus, kas paātrinās pāreju uz elektriskajiem transportlīdzekļiem, tostarp vairāk nekā desmit valstu ir izteikušas prasību līdz 2030. gadam aizliegt fosilā kurināmā izmantošanu. „Stingrāki noteikumi par emisijām un degvielas patēriņa efektivitāti jau rada lielu spiedienu uz nozari atturēties no dīzeļdzinējiem. Nesenie lielo automobiļu ražotāju paziņojumi par investīcijām elektriskajos transportlīdzekļos un to izlaišanu ir skaidra norāde, ka pāreja jau notiek,” saka Santošs Harakamani.

No uzņēmējdarbība viedokļa tehnoloģijai jābūt dzīvotspējīgai, tai jāpiesaista klienti, un tai jābūt tehniski nobriedušai.

Ņemot vērā šos faktorus, līdz 2030. gadam vairāk nekā 30 procenti no visām automašīnām būs elektriskas un vairāk nekā 50 procenti no visām jaunajām pārdotajām automašīnām varētu būt elektriskas. Lai gan komerciālo kravas automašīnu elektrifikācija joprojām ir agrīnā stadijā salīdzinājumā ar vieglo automašīnu segmentu, Santošs Harakamani sagaida, ka elektrifikācija transporta nozarē strauji palielināsies.

Un elektrifikācija varētu ievērojami samazināt transporta radīto oglekļa emisiju. Šodien četru megavatu vēja elektrostacija saražo pietiekami daudz enerģijas, lai būtu iespējams vadīt 200 elektriskās Volvo FE kravas automašīnas, un tas var samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas par 10 000 tonnām CO2 gadā.

Ar tik daudziem faktoriem, kas vērsti uz elektrisko nākotni, Volvo Trucks ir apņēmies izstrādāt elektriskos risinājumus, kas tiks ieviesti vienā segmentā pēc cita un vienā tirgū pēc cita, ar kuriem tiks papildināts tā dīzeļdzinēja automašīnu klāsts. Lai attīstītu savas elektriskās kravas automašīnas, Volvo Trucks ir izmantojis sava meitasuzņēmuma Volvo autobusi pieredzi, kas kopš 2010. gada strādā ar augstsprieguma hibrīdautomašīnām, bet kopš 2015. gada – ar ātri uzlādējamiem, pilnībā ar elektrību darbināmiem autobusiem. Izmantojot komponentus, kas gadiem ilgi ir tikuši pārbaudīti un testēti regulārā satiksmē, Volvo Trucks klienti var justies droši, ka piedāvātie risinājumi ir gan optimāli, gan droši. 

Kravas automašīnu īpašniekiem pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem nenozīmē tikai labāko tehnisko risinājumu un pakalpojumu iegādi. Tas arī nozīmē iegūt izpratni par to, kā elektriskās kravas automašīnas mainīs viņu uzņēmējdarbību, un ka diskusijas ar kravas automobiļu izplatītājiem viņiem turpmāk būs citādas.

„Līdz ar elektriskajām kravas automašīnām vairs netiek lietoti tādi klientiem pazīstami jēdzieni kā zirgspēks vai motora lielums. Tā vietā, lai varētu piedāvāt klientiem vislabākos risinājumus, ir svarīgi būt informētiem par klienta braukšanas maršrutu, lietojumprogrammu, lietderīgo slodzi un laikapstākļiem, kādos autovadītājs strādās, kā arī pieejamām uzlādes alternatīvām. Tad mēs varam viņiem ieteikt konkrētu transportlīdzekli ar optimālu diapazonu un akumulatora uzbūvi,” saka Anna Tordena. 

Viņa ir ievērojusi, ka attiecībā uz elektriskajām kravas automašīnām klienti visvairāk ir norūpējušies par braukšanas attālumu un uzlādes staciju pieejamību, lai gan šie faktori kravas automašīnu specifikācijās tiek norādīti. Lai uz norādīto braukšanas attālumu klienti vairāk paļautos, Volvo Trucks izstrādā tehnoloģiski augsti attīstītas prognozēšanas sistēmas, kas ņem vērā visus galvenos faktorus, sniedzot autovadītājam reāllaika informāciju par attālumu līdz nākamajai uzlādes stacijai. 

Ietekme uz autovadītājiem nav novērtējama. Cilvēki, kas vada kādu no mūsu elektriskajām kravas automašīnām, ir smaidīgi.

Anna Tordena uzsver, ka elektriskās kravas automašīnas saviem īpašniekiem sniedz daudz priekšrocību, tostarp samazinātas degvielas izmaksas un uzlabotu zīmola tēlu. Tas ir arī veids, kā turpināt izmantot priekšrocības, ko sniedz stingrāki noteikumi. Ja nakts laikā būs iespējams veikt vairāk pārvadājumu ar klusākiem transportlīdzekļiem, tas varētu arī radīt lielāku efektivitātes pieaugumu. 

Volvo Trucks pēcpārdošanas apkalpošanas tirgus oriģinālo rezerves daļu komercattīstības nodaļas vadītāja Karolīna Grēnstete sagaida, ka elektriskie transportlīdzekļi veicinās autovadītāju piesaistīšanu un noturēšanu. Kaut kas tāds, kas būtu ļoti noderīgs nozarei, kurā ir izteikts autovadītāju trūkums.

„Piemēram, mūsu pašu veiktās pārbaudes liecina, ka Volvo FL Electric kravas automašīnām ir par 10 dB zemāks trokšņu līmenis nekā transportlīdzekļiem ar pastāvīgajiem dīzeļdzinējiem. Tas nozīmē, ka uztveramais skaņas līmenis samazinās aptuveni divreiz,” viņa saka. „Elektriskajās kravas automašīnās ir arī mazāk vibrāciju un autovadītājiem netraucē izplūdes gāzes, kad viņi strādā ārpus transportlīdzekļa.” 

Autovadītājiem varētu būt grūti pielāgoties kravas automašīnām, kas tiek darbinātas ar akumulatoru. Tas ir saistīts ar bažām par braukšanas attālumu un uzlādes problēmām. Neskatoties uz šīm izmaiņām, izmēģinājuma braucienu autovadītāju reakcija ir bijusi visnotaļ pozitīva.

„Ietekme uz autovadītājiem nav novērtējama. Cilvēki, kas vada kādu no mūsu elektriskajām kravas automašīnām, ir smaidīgi. Daudziem tas ir atklājums, bet dažiem tā ir gandrīz vai reliģiska pieredze,” ar smaidu saka Karolīna Grēnstete.



Daži galvenie dati par Volvo elektriskajām kravas automašīnām

  • Attālums: Volvo FL Electric – līdz 300 km; Volvo FE Electric – līdz 200 km.
  • 4 MW vēja elektrostacijas saražotais elektroenerģijas daudzums ir pietiekams, lai varētu darbināt 200 elektriskās FE kravas automašīnas.
  • Vai arī – ar vienu pilnu vējdzirnavu rotora apgriezienu ir pietiekami, lai kravas automašīna varētu nobraukt 1,5 kilometrus.
  • Gadā ietaupot 2500 kubikmetrus dīzeļdegvielas.
  • Samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas par 10 000 tonnām CO2 gadā (ja akumulatorus uzlādē ar vēja enerģiju).
  • Ievērojiet! Elektriskās kravas automašīnas ir 3–5 reizes energoefektīvākas nekā līdzvērtīgas kravas automašīnas, kas tiek darbinātas ar dīzeļdzinēju.