Kravas automašīnas

Mežsaimniecības speciālists

Viņš ieguva otro vietu šā gada „Volvo Driver Challenge” pasaules kausa finālā un ir īsts meistars degvielas patēriņa ziņā efektīvas autovadīšanas jomā. Kokmateriālu kravas automašīnas vadītājs un īpašnieks Berts Knāte Jūhansons (Bert ‘Knatte’ Johansson) zina, kā gūt maksimālu labumu no katras mazākās iespējas, un pārzina savas Volvo kravas automašīnas.
Kokmateriālu pārvadājumi Zviedrijā.
Berts Knāte Jūhansons, 30 gadus vadot 64 tonnu smagas kravas automašīnas pa līkumotiem meža ceļiem, ir kļuvis par ļoti prasmīgu autovadītāju.

Zviedrijas vidienes lielajos mežos ir skaista rudens diena. Berts Jūhansons, kas kopš bērnības ir pazīstams ar iesauku „Knāte”, sēž sava kravas celtņa kabīnē. Viņš nodarbojas ar 60 tonnu smagu kokmateriālu iekraušanu, un astoņus metrus augstais kravas celtnis pārvietojas ātri un precīzi. Kravas celtņa satvērējs, kas veikli satver un paceļ kokmateriālus no kaudzes, kura atrodas uz zemes, uz kravas automašīnas piekabi, pārvietojas tā, it kā tas būtu paša Knātes roku pagarinājums.

Mums pastāvīgi jāvēro, vai degvielas patēriņš ir efektīvs, un tas jāoptimizē, jo mēs vienmēr vedam pilnas kravas.

Pēc kokmateriālu pārvadātāja darbā nostrādātajiem 30 gadiem Knāte skaidri zina, kā baļķi jānovieto uz piekabes un kā vislabāk pārvietoties pa līkumotiem meža ceļiem, lai paņemtu kravas. Ikdienas darbā manevrējot pa šaurām vietām, viņš ir kļuvis par ļoti prasmīgu autovadītāju, un gadu gaitā viņš ir uzvarējis vairākās sacensībās, kas tiek rīkotas ikgadējās Zviedrijas Elmia automobiļu izstādes ietvaros. Viņš 2009. gadā uzvarēja arī Super Eco Driver Volvo sacensībās, pēc kuru parauga tagad tiek organizētas Driver Challenge sacensības, un šogad viņš ieguva otro vietu pasaules kausa finālā, kurā piedalījās vēl 32 ​​pretendenti no citām valstīm. Daudzi citi konkurenti, kuri Zviedrijas kausa finālā cīnījās par pirmajām vietām, arī ir kokmateriālu pārvadātāji, un Knātem ir sava teorija, kāpēc viņš un viņa nozares kolēģi ir tik prasmīgi.
 

„Jūs kā kokmateriālu pārvadātājs uzzināsit, kur tieši atrodas piekabes stūri un kur kravas automašīna, pretējā gadījumā Jūs varētu viegli iestrēgt un palikt mežā viens bez palīdzības. Un mums pastāvīgi jāvēro, vai degvielas patēriņš ir efektīvs, un tas jāoptimizē, jo mēs vienmēr vedam pilnas kravas,” viņš paskaidro.

Knāte kopš 19 gadu vecuma, kad viņš sāka strādāt uzņēmumā Sommens Transport, kas toreiz bija viņa tēva pārvadājumu uzņēmums, ir cieši sekojis kravas automašīnu un piekabju attīstībai. Tajā laikā celtņiem nebija kabīņu, tāpēc viņam un viņa kolēģiem iekraušanas un izkraušanas laikā visa gada garumā bija jāsēž ārpusē. Un tajā laikā kravas automašīnas arī biežāk iestrēga, jo tām bija vājāki dzinēji. Pirms Dynafleet ieviešanas un kamēr nebija izgudrots pozicionēšanas pakalpojums, kas ļauj katrai kravas automašīnai sekot no tālienes, kokmateriālu pārvadātājiem, kas mežā bija iestrēguši, vajadzēja pilnībā paļauties vienīgi pašiem uz savām ierīcēm. Knāte atceras vairākus gadījumus, kad viņam bija jādodas meklēt kolēģus, kas pēc savas maiņas beigām neatgriezās atpakaļ.

„Vissliktākā bija neziņa. Šodien es vienmēr varu sekot, kur manas kravas automašīnas atrodas, un redzēt, vai tās pārvietojas vai stāv uz vietas. Tas patiesi sniedz iekšēju mieru gan man, gan maniem darbiniekiem,” viņš saka.

Šodien Knātes Volvo FH16 kravas automašīnas ir aprīkotas ar 750 Zs dzinējiem, lai vieglāk būtu sākt 64 tonnu smagās automašīnas pievienošanu šķēršļotā apvidū. Viņam kopš pirmās pārnesumkārbas ieviešanas ir arī I-Shift, un viņš uzskata, ka tas kopā ar Volvo dinamisko stūrēšanu ir padarījis autovadīšanu ērtāku un mierīgāku.

„Šodien es pēc darba maiņas jūtos daudz mazāk noguris nekā tad, kad es sāku strādāt par autovadītāju,” viņš saka, izkāpjot no celtņa kabīnes.

Tas ir Knātes otrs brauciens vienas dienas laikā. Ņemot vērā, ka viņš sāka strādāt četros no rīta, viņš devās pārtraukumā, lai mežā varētu atpūsties. Lai arī viņš atrodas tikai 30 kilometru attālumā no sava uzņēmuma Trānosas birojiem, viņš nekad agrāk šeit nav bijis. Daudzi zemes īpašnieki savas dzīves laikā kokus vienā vietā cērt tikai vienreiz, tādēļ teritorijas, kurās jāiekrauj kokmateriāli, mainās katru dienu. Knāte jūt lielu atbildību pret saviem klientiem, kuru iztikas līdzekļus viņš pārvadā, un uzskata, ka viņam piegādes ķēdē ir galvenā loma.

„Man vienmēr ir interesējusi mežsaimniecība, jo tā Zviedrijai ir ļoti svarīga nozare. Ikviens vēlas, lai viņam būtu būvmateriāli savas mājas celtniecībai un tualetes papīrs. Man patīk arī miers un brīvība, ko sniedz mežs, – man tas ir ļoti svarīgi,” viņš saka, kāpjot atpakaļ kravas automašīnas kabīnē, lai turpinātu ceļu.
 

Viņa galamērķis ir uzņēmuma Bergs Timber kokzāģētava, kas atrodas Merlundā, – aptuveni 150 kilometru attālumā no tās vietas, kur viņš atrodas tagad. Tiklīdz viņš ir izbraucis visgrūtāk izbraucamos meža ceļus un nokļūst uz asfaltēta lauku ceļa, Knāte ieslēdz kruīza kontroli I-Cruise. Viņš aktivizē arī I-See degvielas taupīšanas programmu, kas skenē priekšā esošo ceļu, un domā, kā autovadīšanu padarīt pēc iespējas efektīvāku degvielas patēriņa ziņā.

„Uz asfaltētiem lauku ceļiem un automaģistrālēm es izmantoju šīs programmas 99% laika. Ja Jums ir kruīza kontrole, I-See darbojas perfekti, jo sistēma domā par Jums. Ja tad, kad es transportlīdzekli vadu manuāli, es mēģinātu to darīt tik ekonomiski, kā to dara sistēma, man uz to vajadzētu pilnībā koncentrēties visu dienu. Es tik ilgi nespēju saglabāt šādu koncentrēšanās līmeni,” viņš saka.

Knāte saka, ka, lai iemācītos transportlīdzekli vadīt patiešām ekonomiski, pēc iespējas mazāk jāizmanto akseleratora pedālis, – lai Jūs varētu braukt brīvskrējienā daudz vairāk, nekā cilvēki to sagaida. Viņš arī mēģina uzzināt, kā kravas automašīnā darbojas tehnoloģijas, un tad pārbaudīt dažādas sistēmas, lai iegūtu labākos rezultātus.

Knāte norāda uz displeju un paskaidro, kā I-See veic izmaiņas: „Tagad es esmu ilgu laiku braucis brīvskrējienā, bet citādi es nekad savu kāju tik ātri nebūtu noņēmis no akseleratora pedāļa. Uzņēmumam Volvo patiesībā ir izdevies izstrādāt viedu sistēmu,” viņš saka.
 

Pēc aptuveni divām stundām Knāte iebrauc kokzāģētavā un izkrauj kokmateriālus. Gaiss ir pilns ar zāģu skaidām, un lielajā fabrikā smaržo pēc svaigi cirstas koksnes. Šeit visur ir milzīgas baļķu kaudzes – baļķu gali ir marķēti un apzīmēti ar atlokiem, lai norādītu pasūtījuma numuru, piegādātāju un zemes īpašnieka vārdu. Pirms došanās atpakaļceļā Knāte atzīmē savu kravu.

Šodien viņš brauc atpakaļ bez kravas, lai arī viņš gribētu no tā izvairīties. Pirms dažiem gadiem viena kokzāģētava atradās netālu no Trānosas, taču kopš tās slēgšanas Knātem vajadzēja iegūt jaunus klientus, lai nodrošinātu savus kravu pārvadājumus. Piemēram, viņš aizved dažas kravas saliekamo māju ražotājam Eksjöhus, kam ir sava kokzāģētava 50 kilometru attālumā no Trānosas.

Gadījumos, kad viņam ir jābrauc bez kravas, viņš vienmēr izmanto līdzekli Tandem Axle Lift, lai samazinātu degvielas patēriņu. Ilgtermiņā tam noteikti būs rezultāts, jo viņa septiņas kravas automašīnas tiek noslogotas 24 stundu maiņās.

Ja Jums ir kruīza kontrole, I-See darbojas perfekti, jo sistēma domā par Jums.

Knāte atzīst, ka ne vienmēr ir iespējams dzīvot atbilstoši gūtajai pieredzei, un gan viņam, gan viņa darbiniekiem dažreiz ir jācenšas panākt kompromisu attiecībā uz degvielas efektīvu patēriņu, jo īpaši saspringtās dienās, kad ir daudz darba.

„Tad ir svarīgi atgūt zaudēto, palielinot ražīgumu. Tas ir galvenais līdzsvara nosacījums, ko es vienmēr cenšos paskaidrot saviem autovadītājiem,” viņš saka.

Knātes vietējais izplatītājs Jūhans Ejdehāge Rejmess (Johan Ejdehage Rejmes) viņam ir bijusi svarīga persona, jo zina, kā maksimāli palielināt Volvo Trucks tehnoloģiju darbības rezultātus. Jūhana tēvs 24 gadus pārdeva kravas automašīnas Knātes tēvam Bertilam (Bertil), un pēc tam, kad gan viņš, gan Knāte pārņēma savu tēvu uzņēmumus, viņi jau vairāk nekā divus gadu desmitus ir strādājuši kopā. Kad Knāte dodas piedalīties Volvo braukšanas sacensībās, Jūhans parasti dodas viņam līdzi, un kopā viņi apspriež, kā vadīt automašīnu, lai sasniegtu labākos rezultātus.

„Driver Challenge sacensību pasaules kausa finālā es ievēroju, ka daudzi citi dalībnieki pārnesumus izvēlējās pārslēgt manuāli, bet es to nedarīju. Atsevišķā kalnupbraukšanas reizē es pārnesumu manuāli mainīju tikai vienreiz. Tas tiešām pierāda to, ka Volvo kravas automašīnu tehnoloģijas darbojas labi,” sacīja Knāte. 

I-See – ietaupa līdz pat 5% degvielas


1. Ātruma palielināšana
I-See zina, ka tuvojas pakalns, tāpēc kravas automašīna palielina braukšanas ātrumu un ilgāku laiku brauc ar ieslēgtu augstāku pārnesumu.

2. Izvairīšanās no zemāka pārnesuma ieslēgšanas
Novēršot lieku pārnesumu maiņu, I-See nodrošina, ka braukšana kalnup ir vienmērīgāka un degvielas patēriņš ir efektīvāks.

3. Ātruma samazināšana pakalnu virsotnēs
Sākot kustību lejup, I-See novērš nevajadzīgu kravas automašīnas ātruma palielināšanos.

4. Ātruma palielināšana nogāzes sākumā
Lai taupītu enerģiju un novērstu lieku bremzēšanu, nogāzes sākumā I-See īslaicīgi atvieno spēka pārvadu.

5. Bremzēšanas ierobežošana, braucot lejup pa nogāzi
I-See zina, kad beidzas viena nogāze un sākas nākamā. Ja nepieciešams, tā lieto papildu bremzes, lai nodrošinātu maksimālu efektivitāti.