Kravas automašīnas

Latvija

×

Gēteborga – ekoloģiska attīstība

Volvo Trucks elektriskās kravas automašīnas Eiropā sāks tirgot 2019. gadā. Taču jau šogad dažas Volvo FL Electric kravas automašīnas būs sastopamas Volvo Trucks dzimtajā pilsētā Gēteborgā (Zviedrijā) – pilsētā ar vērienīgiem ekoloģiskiem mērķiem. Šīs kravas automašīnas ir daļa no plāna, kas tiek īstenots, lai izveidotu jauna tipa rajonus un padarītu pilsētu pievilcīgāku.
Volvo FL Electric Gēteborgas centrā
Volvo Trucks sadarbībā ar pārvadājumu uzņēmumiem TGM un Schenker pārtikas produktu piegādēm Gēteborgā sāks izmantot elektrisko piegādes kravas automašīnu.

Celtņi rotā Volvo Trucks dzimtās pilsētas Gēteborgas (Zviedrija) apvārsni. Tiek plānots, ka līdz 2035. gadam pilsētas iedzīvotāju skaits būs pieaudzis par trešdaļu, tāpēc lielas pilsētas centra daļas tiek pārveidotas, lai tajās varētu izmitināt vairāk cilvēku un izbūvēt vairāk ceļu.

Tas ir izaicinājums, kas nav unikāls tikai Gēteborgā. Tiek lēsts, ka līdz 2030. gadam uz pasaules pilsētām kopā pārvāksies aptuveni miljards cilvēku. 

Lai jaunajiem iemītniekiem būtu vieta, Gēteborgā tiek plānots izveidot daudzus cieši apbūvētus un dažādi izmantojamus rajonus, kuros būs gan dzīvojamās ēkas, gan biroji, gan veikali. 

Gēteborgas pilsētplānošanas pārvaldes direktors Henriks Kants cer, ka elektriskās kravas automašīnas palīdzēs izveidot veiksmīgas un ilgtspējīgas pilsētas modeli. 

„Elektriskie transportlīdzekļi ir klusāki un bez izplūdes gāzēm, tāpēc pilsētas varam plānot citādi. Šī tehnoloģija rada jaunas iespējas: piemēram, brīvāk plānojami piegāžu laiki vai autobusu maršruti, kas atrodas tuvāk dzīvojamajām mājām. Tas ļauj mums plānot cieši apbūvētus, dažādi izmantojamus rajonus.”

Jau savā iepriekšējā amatā – Gēteborgas ūdensapgādes un sanitārajā departamentā – Henriks Kants sāka īstenot plānu pilsētas sanitārās attīstības stratēģijā iekļaut elektriskās kravas automašīnas. 

„Mēs jau īstenojam politiku, kas nosaka, ka Gēteborgā tiek izmantotas atkritumu savākšanas kravas automašīnas, kas rada minimālu piesārņojumu un neizmanto fosilos kurināmos. Kravas automašīnas šajā pilsētā izmanto biogāzi vai HVO – degvielu, kas tiek gatavota no gaļas apstrādes blakusproduktiem,” viņš piebilst. 

Elektriskās kravas automašīnas ļaus pilsētai spert vēl vienu lielu soli pareizajā virzienā. 

„Gēteborga vēlas kļūt par blīvi apdzīvotu un ekoloģisku pilsētu. Mums ir jāiegulda daudz darba, lai pēc iespējas vairāk mazinātu izmešu līmeni, it īpaši centrā. Vienlaikus mēs varam samazināt trokšņu piesārņojumu līdz minimumam.”

Gēteborga vēlas kļūt par blīvi apdzīvotu un ekoloģisku pilsētu. Mums ir jāiegulda daudz darba, lai pēc iespējas vairāk mazinātu izmešu līmeni, it īpaši centrā.

Pirms dažiem gadiem Gēteborgas dome vērsās pie Volvo Trucks ar lūgumu izstrādāt elektrisku atkritumu savākšanas kravas automašīnu, kas atbilstu ļoti specifiskām maršruta, topogrāfiskajām, ātruma un kravnesības prasībām. Kā dažas no prasībām var minēt piecu tonnu kravnesību un spēju ar vienu uzlādes reizi nodrošināt braukšanas jaudu visai dienai. Un nu šāda elektriskā atkritumu savākšanas kravas automašīna beidzot ir gatava. Ja šī kravas automašīna izrādīsies efektīva, Gēteborga cer paplašināt šo programmu.

Henriks Kants cer, ka elektriskās kravas automašīnas sniegs vēl vienu priekšrocību – labākus darba apstākļus autovadītājiem. 

„Sanitārajiem darbiniekiem ir vieni no augstākajiem darba traumu rādītajiem valstī. Un mēs, protams, vēlamies rast risinājumus, kā uzlabot viņu darba apstākļus,” viņš saka.

Vienlaikus pilsētas ielās šogad grasās doties vēl viena elektriskā Volvo kravas automašīna. Volvo Trucks sadarbībā ar pārvadājumu uzņēmumiem TGM un Schenker pārtikas produktu piegādēm sāks izmantot elektrisko kravas automašīnu. 

„Elektrotransportam ir daudz priekšrocību,” stāsta Volvo Trucks Volvo FL un Volvo FE produktu stratēģijas nodaļas vadītājs Jūnass Odermalms. „Elektriskās kravas automašīnas ne tikai rada mazāku gaisa un trokšņu piesārņojumu, bet ar tām var arī veikt vairāk piegāžu diennakts laikā, kad satiksme nav tik blīva, šādi uzlabojot produktivitāti un piegāžu precizitāti, jo autovadītājiem ir mazāk laika jāpavada satiksmes sastrēgumos.” 

Elektriskie transportlīdzekļi var uzlabot produktivitāti un piegāžu precizitāti.

Taču elektrisko kravas automašīnu autoparka izveidei un uzturēšanai ir vajadzīgs kas vairāk nekā tikai kravas automašīnas. 

„Transportlīdzekļi ir tikai daļa no tā, kas vajadzīgs, lai izveidotu visaptverošu elektrifikāciju un ilgtspējīgu transporta sistēmu. Ir vajadzīgi arī piemēroti likumi, uzlādes stacijas un infrastruktūra, lai uzņēmumiem būtu izdevīgi izmantot elektriskos transportlīdzekļus. Klientiem un pilsētām, kas izvēlas ieguldīt šādās tehnoloģijās, ir jāpaskatās uz visu transporta sistēmu kopumā un jāizvērtē šo tehnoloģiju pozitīvā ietekme uz zīmolu vērtību, dzīves kvalitāti un apkārtējo vidi.”

Gēteborga nākotnē cer kļūt par Skandināvijas loģistikas centru, un šobrīd tā ātri vien kļūst par jaunu transporta risinājumu testēšanas placdarmu.

Jau šobrīd pilsētā ir divi pilnībā elektrificēti autobusu maršruti un vairāki hibrīda transportlīdzekļi. Vietējie automašīnu ražotāji noteiktos maršrutos pārbauda automatizēto transportlīdzekļu darbību, savukārt Gēteborga ir nonākusi starptautiskajās ziņās, jo pilsētā kā daļa no transporta sistēmas attīstības plāna ir uzsākta gaisa trošu vagonu maršruta celtniecība; šāds maršruts stundas laikā ļaus 4000–6000 cilvēkiem šķērsot upi un nokļūt pilsētas centrā. 

Kādi ir viņa plāni pilsētas nākotnes iedzīvotājiem?

„Es ceru, ka līdz 2035. gadam mums vairs nebūs jāuztraucas par trokšņu piesārņojumu un gaisa kvalitāti, jo šīs problēmas jau būs lielā mērā atrisinātas,” stāsta Henriks Kants. 

Volvo Trucks apkārtējās vides un jaunievedumu nodaļas direktors Lāšs Mortensons uzskata, ka Gēteborgā izmēģinātie risinājumi tiks ieviesti arī citviet.

Mēs vēlamies paplašināt vērienu un jau sākam veikt izmēģinājumus citās pilsētās.

„Mēs vēlamies paplašināt vērienu un jau sākam veikt izmēģinājumus citās pilsētās, tostarp Hamburgā. Tas ir nepieciešams, lai izveidotu ērti apdzīvojamu un pievilcīgu pilsētu. Līdz šim kravas automašīnas nav bijušas svarīgs aspekts elektrifikācijas procesā, taču mēs kopā ar savām sadraudzības pilsētām mēs sākam to mainīt.”

Gēteborgas ielās testētās kravas automašīnas

  • Pirmās divas Volvo FL Electric kravas automašīnas izmantos atkritumu savākšanas un pārstrādes uzņēmums Renova un pārvadājumu uzņēmums TGM.
  • Kravas automašīna ar pilnībā elektrisku piedziņu piegādēm, atkritumu savākšanai un citiem pilsētas darbiem; pilna masa 16 tonnas.
  • Spēka pārvads: 185 kW elektromotors, maks. jauda/130 kW nepārtrauktā jauda, divu ātrumu pārnesumkārba, kardānvārpsta, aizmugures tilts. Elektromotora maksimālais griezes moments ir 425 Nm. Maks. aizmugures tilta griezes moments: 16 kNm.
  • Enerģijas glabāšana: 2–6 litija jonu akumulatori, kopā 100–300 kWh. 
  • Attālums: Līdz 300 km.
  • Uzlāde uzlāde ar maiņstrāvu, izmantojot elektriskās strāvas tīklu (22 kW), vai ātrā uzlāde ar līdzstrāvu, izmantojot CCS/Combo2 līdz 150 kW. 
  • Uzlādes ilgums: tukša akumulatora pilnīga uzlāde: ātrā uzlāde 1–2 stundas (uzlāde ar līdzstrāvu), uzlāde pa nakti līdz 10 stundām (uzlāde ar maiņstrāvu) ar maksimālo akumulatoru ietilpību 300 kWh.

Fakti par Gēteborgu

570 000 – iedzīvotāju skaits Gēteborgā, Zviedrijas otrajā lielākajā pilsētā. Tā ir Volvo dzimtā pilsēta kopš uzņēmuma dibināšanas 1926. gadā.

140 000 – plānotais Gēteborgas iedzīvotāju skaita pieaugums līdz 2035. gadam
 – pieaugums par vienu trešdaļu.

12 – pilsētas vides mērķi, kas saistīti ar labu sadzīves apstākļu izveidi un ilgtspējīgu attīstību. Trīs mērķi ir saistīti tieši ar transporta sistēmu.

  • Ierobežota ietekme uz klimatu.
  • Tīrs gaiss.
  • Augstas kvalitātes infrastruktūra.