Ir ziemas vidus, un sniega kārta koku zaros ir tik bieza, ka tie liecas; savukārt īsās dienas stundas nomaina gandrīz pastāvīga krēsla. Kuljetus S. Simpanena kombinētās kokmateriālu kravas automašīnas Volvo FH16 priekšējo lukturu gaisma laužas cauri miglai un meža baltajai sienai.
Kad Saku Simpanens iebrauc dziļāk mežā, ceļi kļūst tik mazi un šauri, ka tiem pat nav nosaukuma. Dažviet ir tik slidens kā slidotavā. Regulāros attālumos gar ceļa malām ir uzstādīti koka torņi aļņu medībām. Ziemā šajā reģionā aļņi ir bieži sastopami, taču šobrīd tie slēpjas mežā.
Transportlīdzekļa datorā Saku pārbauda, kur ir nākamā iekraujamā krava. Šodien tas ir otrais uzdevums pēc baļķu kravas piegādes agri no rīta vietējai zāģētavai Keitelē, Savonijas ziemeļos (Somijas centrālajā daļā). Jau no 10 gadu vecuma Saku pārvietojas pa šā reģiona ceļiem un pazīst katru pakalnu un līkumu. Zēna gados viņš brauca ar tēva Volvo kravas automašīnu, un, sākot skolas gaitas, viņš jau zināja, ka izvēlēsies šo profesiju. Viņš pievienojās ģimenes uzņēmumam 1998. gadā un 2006. gadā pārņēma uzņēmuma vadību.
„Autovadīšana un automašīnas ir mana kaislība. Iespējams, šī nozare ir arī manās asinīs. Manam tēvam Sepo piederēja pārvadājumu uzņēmums, un tas bija dabiski, ka es sekoju viņa pēdās,” viņš stāsta.
Šodien kopā ar sievu Jānu Rītu viņam pieder Kuljetus S. Simpanen – uzņēmums, kas specializējas kokmateriālu pārvadājumos. Pāris kopā ir jau 20 gadus, bet kopīga uzņēmuma īpašnieki – gandrīz desmit gadus. Saku ir uzņēmuma rīkotājdirektors un autovadītājs, savukārt Jāna Rīta gādā par finanšu pārvaldību un pārvadājumu plānošanu. Uzņēmums nodarbina arī piecus autovadītājus.
Saku jaunākajai Volvo FH16 ir I-Shift pārnesumkārba ar lēngaitas pārnesumiem, kas transportlīdzeklim atvieglo kustības sākšanu sarežģītos apstākļos. Arī citas kravas automašīnas daļas ir konstruētas, pievēršot lielu uzmanību detaļām. Gan kravas automašīnai, gan piekabei ir pilnā pneimatiskā balstiekārta; paliktņi kokmateriālu fiksēšanai ir automatizēti un vadāmi ar tālvadības pulti; un celtni var vadīt no apsildāmās kabīnes. Ir uzstādītas arī apakšējās drošības konstrukcijas, kas kokmateriālu kravas automašīnām Somijā nav obligāta prasība.
„Man ir gandrīz ideāla kokmateriālu kravas automašīna. Ja Dievs ir radījis vēl labāku, tad viņš to ir paturējis sev,” smaidīdams teic Saku.
Par vienu no lēngaitas pārnesumu priekšrocībām viņš uzskata kravas automašīnas spēju sākt kustību arī tad, ja tā pārvadā smagas kravas. „Atpakaļgaitas pārnesums ir tikpat labs ka turpgaitas pārnesumi. Tas nodrošina iespēju braukt atpakaļgaitā un apgriezties ļoti precīzi un kontrolēti.”
Man ir gandrīz ideāla kokmateriālu kravas automašīna. Ja Dievs ir radījis vēl labāku, tad viņš to ir paturējis sev.
Lēngaitas pārnesumi ir tikai viens piemērs, kas iedvesmo Saku vienmēr būt nozares tehniskās attīstības priekšgalā. Kad 2013. gadā Somijā kombinēto transportlīdzekļu maksimālā pieļaujamā masa tika palielināta līdz 76 tonnām, viņa Volvo bija viena no pirmajām kravas automašīnām valstī, kurai tika veikta pārveidojumu pārbaude saskaņā ar jauno atļauto masu.
„Es vēlos pastāvīgu progresu un jaunu iespēju attīstību. Tālab man vajadzīgs stabils atbalsts, piemēram, uzticamas kravas automašīnas, virsbūve un celtņi. Gandrīz 50 gadu ilgā sadarbība ar Volvo ir veicinājusi mūsu panākumus,” viņš uzsver.
Pēc 15 minūšu ilga brauciena pa līkumainajiem meža ceļiem Saku tuvojas savākšanas punktam. Tagad viņš ir tik tālā apvidū, ka ceļa gals nemaz nav iezīmēts kartē. Kad Volvo FH16 tuvojas krustojumam, viņš uz zemes novieto brīdinājuma trijstūri, lai brīdinātu parējos, ka priekšā ir kokmateriālu kravas automašīna. Tas ir būtiski, jo ceļi ir tik šauri, ka transportlīdzekļi nevar samainīties vai apbraukt cits citu.
T veida krustojumā Saku izkaisa sāls un smilšu maisījumu. Volvo FH16 rāpjas augšup pakalnā un otrā pusē atkal lejup, lai nokļūtu apgriešanās vietā. Viņš apgriež kravas automašīnu un apstādina to blakus stāvai baļķu kaudzei. Viņš izrāpjas no kravas automašīnas un pirms balsta kāju nolaišanas ierāpjas celtņa kabīnē.
Gandrīz 50 gadu ilgā sadarbība ar Volvo ir veicinājusi mūsu panākumus.
Celtņa satvērēji darbojas kā Saku roku pagarinājums. Ja vajadzīgs, viņš nolaiž priedes baļķus, paceļot baļķu krāvumu un atsitot tā vienu galu pret zemi. Vispirms tiek piekrauta kravas automašīna, pēc tam piekabe, un grēdas tiek nostiprinātas ar automātiskajiem paliktņiem. Kad piekrauta piekabes pirmā grēda, ar hidraulisko cilindru tā tiek pārvietota uz aizmuguri.
Tiklīdz kravas automašīna un piekabe ir piekrautas, Simpanens sēžas pie stūres. Konstatējot smagu kravu, I-Shift pārnesumkārba automātiski ieslēdz lēngaitas pārnesumu – šādās situācijās lēngaitas pārnesumi ir visefektīvākie, un, lai gan kopējais svars sasniedz 76 tonnas, FH16 neatlaidīgi dodas augšup pakalnā.
„Tā kā lielāko daļu autovadīšanas laika mēs pavadām, braucot pa šauriem meža ceļiem un pa kalnainu apvidu, mums vajadzīga liela jauda. Volvo ar lēngaitas pārnesumiem nodrošina piemērotu vispārējo pakotni kokmateriālu pārvadāšanai, un tai piemīt visi vajadzīgie faktori: jauda, ērta braukšana un drošība.”
Saku dodas atpakaļ pa līdzīgu ceļu līdz 20 km attālajai Keiteles zāģētavai, kur viņš pievienojas kravas automašīnu rindai, gaidot, līdz pienāks viņa kārta izkraut baļķus uz platās konveijera lentes. Šajā vietā ir galapunkts vairumam uzņēmuma Kuljetus S. Simpanen piegāžu, un uzņēmuma kravas automašīnas iegriežas zāģētavā vidēji desmit reizes dienā. Zāģētavā kravas automašīnām ir atvēlētas tikai apmēram 20 minūtes.
Pirms faktiskā ražošanas procesa sākuma baļķi tiek mērītī un šķiroti pēc garuma un resnuma. Pēc tam zāģētavas autoiekrāvēji pārved sašķirotos baļķus uz attiecīgajām grēdām glabāšanas nodalījumā. Bet tajā brīdī Saku jau atkal ir ceļā, lai savāktu nākamo kravu. Šādā tempā līdz maiņas beigām viņš var aizvest vēl trīs kravas.
Birojs: Pielavesi, Sevie ciems
Vēsture: Sepo Simpanens (Seppo Simpanen) dibināja uzņēmumu 1968. gadā.
Pašreizējie īpašnieki: Saku un Jāna Rīta Simpaneni, no 2006. gada.
Darbinieki: divi īpašnieki, pieci autovadītāji
Joma: kokmateriālu pārvadāšana Savonijas ziemeļu daļā.
• Volvo FH16 750 8X4, trīsasu tilts, 2016. gada modelis
• Volvo FH16 750 8X4, trīsasu tilts, 2014. gada modelis
• Volvo FH16 750 8X4, trīsasu tilts, 2013. gada modelis
• Piecas kokmateriālu kravas automašīnas, izmantojot apakšuzņēmēju tīklu, trīs no tām ir Volvo
• Citi Volvo Trucks pakalpojumi: Dynafleet, Zelta servisa līgums, piedalīšanās Volvo Trucks autovadītāju apmācībā
• Lielākie klienti: UPM, Keitele Forest.