Kravas automašīnas

Pieredzējušā kravas automašīnas vadītāja prasmes pārbaudītas Kanādas kalnainajos ceļos

Kravas automašīnas vadītājs Rods Stenlijs 18 gadus ir pārvadājis smagas kravas. Neskatoties uz viņa pieredzi, Kanādas rietumu daļa ar tās līkumainajiem kalnu ceļiem un ierobežoto autovadīšanas laiku dienā ir viņam īsts pārbaudījums.
Šajā „Autovadītāja pasaule” sērijā varat piebiedroties Rodam Stenlijam ceļā pa nomaļajiem Kanādas rietumu mežonīgajiem apvidiem, baudot neskarto skaistumu.

Šis ir apmācies rīts Stjuartā, Britu Kolumbijas provincē. Mākoņi smagi klājas pāri kalnu virsotnēm, kas ietver jauno izveidoto ostu; tā atrodas dziļā līča tālākajā galā netālu no Aļaskas robežas. Lielie transporta kuģi no visas pasaules ierodas šeit ar smagām kravām, un tās jānogādā simtiem kilometru tālu iekšzemē.

Uz kraušanas platformas, kur zeme pēc lietus ir dubļaina, kravas automašīnas vadītājs Rods Stenlijs un viņa kolēģi cenšas novietot 66 tonnas smago pārstrādes iekārtu uz piekabes. Pirmais mēģinājums ir neveiksmīgs, jo kravas smagums uz aizmugures tiltiem ir pārāk liels; nedaudz padomājuši, viņi nolemj apgriezt pārstrādes iekārtu pretējā virzienā un novietot lielāko svara daļu uz kravas automašīnas – Volvo VNX ar 600 Zs jaudu un I-Shift pārnesumkārbu. Šoreiz viss izdodas labāk. „Tagad mums vēl tikai jāpārbauda svara sadalījums uz katra tilta; ja viss ir pareizi, mēs esam gatavi doties ceļā,” stāsta Rods.

Tomēr viņam un viņa kolēģiem jānogaida līdz vakaram. Ceļi starp Stjuartu Britu Kolumbijas provincē un robežu ar blakus esošo Albertas provinci ir šauri un līkumaini. Kopumā Roda kravai jāveic 1500 km garš ceļš, bet tā pirmajā posmā ir jāšķērso vairāki tilti, kas nav paredzēti smagiem transportlīdzekļiem. 

Es negribu domāt par to, kas notiktu, ja šeit šādā tumsā plīstu kāda riepa.

Lai brauktu šajā apgabalā, ir nepieciešamas gan pētnieciskās inženierzinātnes prasmes, gan arī īpašas atļaujas no provinces vadības. Lai neapdraudētu citu autovadītāju drošību, izsniegtā atļauja Britu Kolumbijas provincē atļauj braukt tikai naktīs un tikai pa ceļiem, kas cita veida satiksmes līdzekļiem ir slēgti. Tādējādi, kad Rods un viņa kolēģi izbrauc no Stjuartas, ārā jau ir melna un diezgan vientulīga nakts.


„Braukšanai naktī ir savas negatīvās puses. Dienasgaismā visu paveikt ir daudz vienkāršāk, jo viss ir labi redzams; naktī, kad remonts ir jāveic kabatas lukturīša gaismā, tas jau ir daudz sarežģītāk. Es negribu pat iedomāties par to, kas notiktu, ja šajā tumsā plīstu kāda riepa,” viņš piebilst.

Vēl viens izaicinājums, braucot naktī šajā Kanādas daļā, ir lielais lāču un citu meža dzīvnieku daudzums, kas mitinās mežos gar ceļa malām. Lai gan Rodu priekšpusē un aizmugurē pavada eskorta automašīnas, viņam jābūt īpaši uzmanīgam un vienmēr gatavam asi bremzēt vai apbraukt kādu šķērsli.

„Lielāko daļu sava mūža esmu bijis autovadītājs valsts ziemeļu daļā, un man tas ļoti patīk. Tomēr vienmēr jāpatur prātā meža dzīvnieki, jo vienā mirklī kāds no tiem var uzskriet uz ceļa automašīnas priekšā. Pagājušajā ziemā es viens pats braucu pakaļ kravai, un meža dzīvnieks izleca man tieši priekšā. Tas gāja bojā, tāpēc vīriem vienmēr jābūt piesardzīgiem. Tomēr līdz šim man šeit Stjuartā ir veicies.”

Rods jau četrdesmit gadus ir strādājis par kravas automašīnas vadītāju, pēdējos astoņpadsmit viņš ir darbinieks uzņēmumā Mammoet – smago kravu pārkraušanas un transportēšanas uzņēmumā, kas darbojas visā pasaulē. Vairāku gadu laikā viņš ir pārvadājis daudzas kravas, kuru svars pārsniedz 500 tonnu, tāpēc viņa vestās pārstrādes iekārtas svars varētu nešķist pārāk īpašs. Tomēr Rods uzskata, ka braukšanas apstākļu dēļ Britu Kolumbijas provincē kravas izmērs, svars un platums ir liels izaicinājums visiem, kas šajā procesā ir iesaistīti.

„Katrs darba uzdevums ir unikāls. To es esmu sapratis, un tas pēc visiem šiem gadiem joprojām izraisa manu interesi. Man arī patīk strādāt komandā, patīk ar to saistītā loģistika un plānošana,” viņš saka un piebilst:

„Pirmajos autovadītāja darba gados esmu piedzīvojis īstu vientulību, vairākas dienas nesastopot nevienu pazīstamu cilvēku. Šāda veida darbs man patīk labāk, jo komandas darbā ir iesaistīti daudzi cilvēki, un mēs esam kļuvuši par labiem draugiem. Es esmu pie tā pieradis, un man būtu grūti atkal sākt strādāt vienam pašam.”

Pirmajos autovadītāja darba gados esmu piedzīvojis īstu vientulību, vairākas dienas nesastopot nevienu pazīstamu cilvēku...

Šis brauciens Rodam un viņa kolēģiem ir īpašs, jo šī ir pirmā reize, kad viņš izmēģina Volvo kravas automašīnas vadīšanu. Tāpat kā Volvo Trucks, arī uzņēmumā Mammoet, kurā strādā Rods un viņa kolēģi, viena no pamatvērtībām ir drošība; Rods, pieradis pie jaunās kravas automašīnas, ir patīkami pārsteigts.

„Šī ir patiesi laba kravas automašīna. Tai ir pietiekams griezes moments un jauda zirgspēkos, tā ir līgana, ērta un plaša – viss, ko autovadītājs var vēlēties. It īpaši ērtību ziņā tā pārspēj visu, ar ko parasti braucu. Esmu arī pamanījis, ka visi slēdži ir viegli aizsniedzami ar roku, un skatiens nav jānovērš no ceļa. Kad pie kravas automašīnas pierod, braukt ir ļoti droši, un tā šajos apstākļos ir mūsu galvenā prioritāte,” viņš piebilst.

Pirmajās divās naktīs Rods un viņa kolēģi brauc no pulksten 10 vakarā līdz pulksten 6 nākamajā rītā. Trešā maiņa sākas vēlāk – pusnaktī, jo pēc tam, kad automašīnas ir šķērsojušas Albertas provinces robežu, atļauja ir tikai braukšanai dienas laikā. Rods izskaidro, ka viens no lielākajiem izaicinājumiem šajā uzdevumā ir pāreja no autovadīšanas naktī uz autovadīšanu dienā. Ķermenis apmulst, un tāpēc ir grūti pietiekami izgulēties starp darba maiņām, lai gan atpūtai ir paredzēts pietiekami daudz laika.

Lai neaizmigtu nakts maiņu laikā, viņš bieži elpo svaigu gaisu, dzer gāzētos dzērienus un ūdeni, radio klausās klasisko rokmūziku, piemēram, Led Zeppelin. Viņš arī domā par saviem diviem bērniem un mazmeitām, kā arī par to, ko viņi visi kopā darīs, kad viņš atgriezīsies mājās. Kad krava būs izkrauta Redvoterā, viņam būs nedēļu ilgs atvaļinājums, un viņš dosies taisnā ceļā uz mājām Edmontonā, lai ar visu ģimeni uz nedēļu dotos pārgājienā.

„Es galvenokārt dzīvoju tam, lai savu brīvo laiku pavadītu ar ģimeni. Es ārkārtīgi mīlu savus bērnus, un arī mazbērni ir tikpat dārgi manai sirdij. Kad es pēc dažiem gadiem došos pensijā, es vēlos redzēt, kā viņi izaug; kad auga mani bērni, es daudz ko no tā palaidu garām, jo ilgu laiku pavadīju pārbraucienos. Senāk mums nebija ne mobilo tālruņu, ne vispār jebkāda veida tālruņu pakalpojumu, tāpēc reizēm strādājot varēja paiet nedēļa, kad nebija iespējams runāt ar ģimeni. Ar šodienas tehnoloģijām ir daudz vieglāk būt par kravas automašīnas vadītāju.”

Braucot cauri šim apvidum, vienmēr domāju par to, ka man ir laimējies un es varu saņemt naudu, braucot pa šādiem ceļiem, bet citiem ir jāņem atvaļinājums, lai varētu šīs vietas apskatīt. Tā noteikti ir viena no autovadītāja darba priekšrocībām.

Netālu no robežas starp Britu Kolumbijas un Albertas provinci Rods un viņa kravas automašīna šķērso pašu Kanādas Klinšu kalnu centru. Rītausma ļauj viņam sajust atspirdzinājumu, kaut arī, nakts laikā braucot, ir uzkrāts nogurums, un viņš vienmēr ar prieku brauc cauri Džaspera nacionālajam parkam. Tā ir viena no Kanādas skaistākajām vietām.

 

„Ir vienreizēji vērot, kā koki maina krāsas, redzēt kristāldzidro zaļo ūdeni un atspulgus tajā, kad saule izlaužas starp mākoņiem. Tas vienmēr ir neaizmirstams skats, un tajā vienmēr ir arī dzīvnieki – brieži, lāči, kazas, aitas. Braucot cauri šim apvidum, vienmēr domāju par to, ka man ir laimējies un es varu saņemt naudu, braucot pa šādiem ceļiem, bet citiem ir jāņem atvaļinājums, lai varētu šīs vietas apskatīt. Tā noteikti ir viena no autovadītāja darba priekšrocībām.”

Uzņēmums

Uzņēmums Mammoet ir specializējies smago kravu pārkraušanas un transportēšanas pakalpojumu jomā, uzņēmumā visā pasaulē strādā 5000 darbinieku. Uzņēmuma pakalpojumi ir saistīti ar naftas ķīmisko rūpniecību un ieguves rūpniecību, civilo būvniecību, enerģijas ražošanu un jūras piekrasta zonas projektiem.

 

Projekts

Septiņus mēnešus ilgā projekta ietvaros Mammoet nodarbina četras transporta vienības, kas rotē starp Stjuartu un uzņēmuma klientu Redvoterā. Pēc nepieciešamības tiek iegādātas jaunas kravas automašīnas, ja ostas darbam un plānu izpildei nepieciešami papildspēki.

Kravas automašīna un piekabe

Kravas automašīna: smago kravu pārvadājumi
Modelis: Volvo VNX 630
Dzinējs: Volvo D16, 600 Zs, griezes moments: 2050 mārciņas uz pēdu
Pārnesumkārba: Volvo I-Shift
Vilcējs: 8x6 (trīsasu tilts)
Svars: 119 300 kg (sastāva pilna masa)
Kravnesība: 66 000 kg
Garums: 41,7 m (vispārējā kombinācija)
Riteņi: 50
Degviela: līdz pat 1135 litru ietilpība
Aprīkojums: 35 000 kg diferenciāļi. Zemās platformas un PTO piekabes vadības hidrauliskā sistēma ļauj izmantot dažādas piekabju kombinācijas. Režģis guļamkabīnes aizmugures aizsardzībai, ķēdes un āķi. Pavadošās kravas automašīnas liela izmēra kravām.
Piekabe: 9 tiltu Scheuerle „Canadian Highway”
Īpašas piekabes funkcijas: izbīdāma platforma (18,55–30,55 m); hidrauliskā balstiekārta; seglu sakabe vai attāli stūrējami tilti
Pavadošās kravas automašīnas: 7 pavadošās automašīnas braucieniem naktī.

Reģions

Pārvadājumu ceļš starp Stjuartu un Redvoteru ir aptuveni 1500 km garš, un tas šķērso divas vistālāk rietumos esošās Kanādas provinces – Britu Kolumbiju un Albertu. Ceļš uz Albertas provinces prērijām ved cauri bieziem mežiem, garām ūdenskritumiem, ar sniegu klātiem kalniem un šļūdoņu veidotiem ezeriem.