Dziļi Kopenhāgenas pazemē

Kopenhāgenā notiek jaunas metro līnijas būvniecība. Zemes pārvadāšana pilsētā, kurā dzīvo vairāk nekā miljons cilvēku, kravas automašīnu vadītājiem nav viegls uzdevums. Džonijs Olsens ir viens no viņiem, un šis ir viņa stāsts.
Kopenhāgenas metro būvniecība

Kopenhāgenā, kur kopējais velosipēdistu skaits ir viens no lielākajiem visā pasaulē, tiek būvēta jauna metro sistēma.

Džonijs Olsens, kravas automašīnas vadītājs

Kā atzīst Džonijs Olsens, priekšējie piestūrējamie tilti kopā ar piekabi kravas automašīnas sastāvu padara ļoti ērti vadāmu.

Abi kravas automašīnas priekšā esošie sargi ir pacēluši apstāšanās zīmes. Trīs automašīnas un četri velosipēdisti apstājas, un Džonijs Olsens saņem atļauju braukt tālāk. Kravas automašīna lēnām ripo pa ceļu un iebrauc būvlaukumā. Ar ierastu rokas kustību viņš pagriež stūri pa labi un virzās uz riteņu automātisko mazgāšanu.

„Mēs mazgājam riepas ik reizi, kad iebraucam laukumā vai izbraucam no tā. Citādi pilsētā tiktu ievests pārāk daudz māla,” paskaidro Džonijs un, braucot atpakaļgaitā, ieņem pozīciju, lai ekskavators var pildīt abas pašizgāzēja piekabes.

Par Trianglenu jeb „Trīsstūri” dēvētais būvdarbu laukums atrodas Kopenhāgenas iekšpilsētā. Šajā vietā būs viena no 17 stacijām pilsētas jaunajā metro līnijā, ko dēvē par Cityringen (Pilsētas aplis). Kopenhāgenas moderno laiku lielāko būvprojektu veido divi tuneļi – katrs no tiem 15,5 km garš – un četri citi būvlaukumi, no kuriem tuneļus rokošās iekārtas urbjas cauri pilsētas pazemei. Jaunā līnija paplašina jau esošo metro sistēmu. Jaunā metro līnija paplašinās jau esošo tīklu. 

Džonija uzdevums ir aizvest prom būvlaukumos no pazemes izrakto zemi. Kad projekts būs galā, no pilsētas būs izvesti trīs miljoni tonnu zemes.

„Pašlaik tas Kopenhāgenas iedzīvotājiem varētu būt nedaudz sarežģīti. Tik daudzās vietās notiek būvdarbi. Taču beigās viss būs labi,” saka Džonijs, norādot, ka jo vairāk cilvēku nākotnē brauks ar metro, jo mazāk mašīnu būs pilsētas ielās.

Saziņas radioierīce Džonijam nodrošina tiešu saikni ar ekskavatora operatoru. Lielāks ekskavators savāc milzīgus zemes daudzumus 18 metru dziļumā. Kad Trianglenas stacija būs pabeigta, zemākajā vietā tās dziļums sasniegs aptuveni 40 metrus.

Džonijam kabīnes displejā ir redzams, cik daudz zemes jau ir iekrauts. 

Kādam varbūt šķiet, ka tā vienkārši braukāt turp un atpakaļ ir garlaicīgi, taču man tas patiešām patīk. Kravas automašīnas vadīšana ir darbs, kas sniedz brīvību salīdzinājumā ar sēdēšanu birojā vai stāvēšanu pie konveijera rūpnīcā.

Džonijs Olsens

kravas automašīnas vadītājs

Kravas automašīnas kravnesība ir 17 tonnas, bet cietās sakabes piekabei – 18. Tukšs kravas automašīnas sastāvs sver aptuveni 21 tonnu. Ikreiz, kad ekskavatora operators iekrauj jaunu rakumu, kravas automašīna viegli nodreb. Džonijs, izmantojot radioierīci, ziņo, kad displeja rādītājs sasniedz 56 tonnu atzīmi. Kravas automašīna ir pilnībā piekrauta.

„Tagad mēs brauksim uz Nordhavnu, kur krava tiks izkrauta,” stāsta Džonijs un izbrauc no būvlaukuma.

Kopenhāgena izplešas, un vecajā ostas rajonā pilsētas ziemeļos norisinās vairāki būvprojekti, kuru mērķis ir radīt mājas un birojus tūkstošiem jaunu Kopenhāgenas iedzīvotāju. Šī rajona tālākajā galā, Nordhavnā, tiek būvēts arī jauns konteineru termināls un osta kruīza kuģiem. Lai tas būtu iespējams, tiek radīts jauns 100 akru zemes masīvs, kurā izmantota arī daļa no metro būvniecībā iegūtās zemes. Jaunā zeme lēnām plešas tālāk – tur, kur kādreiz bija jūra.
 

Metro tuneļa būvniecība

Metro līniju, kas paplašinās esošo tīklu, veidos divi tuneļi, no kuriem katrs ir 15,5 kilometrus garš – tātad kopējais jauno tuneļu garums būs 31 kilometrs.

Dodoties cauri pilsētai uz Nordhavnu, Džonijs pie stūres sēž mierīgi un droši, turklāt no viņa sejas ne uz brīdi nepazūd smaids. Nav šaubu, ka viņam šis darbs patīk.

„Kādam varbūt šķiet, ka tā vienkārši braukāt turp un atpakaļ ir garlaicīgi, taču man tas patiešām patīk. Kravas automašīnas vadīšana ir darbs, kas sniedz brīvību salīdzinājumā ar sēdēšanu birojā vai stāvēšanu pie ražošanas konveijera rūpnīcā.”

Kad viņš runā par savu sievu un četriem bērniem, Džonija acis iemirdzas. Var manīt, ka ģimene viņam ir ļoti svarīga, taču viņš atzīst, ka reizēm viņa grafika dēļ var būt sarežģīti atlicināt laiku. Džonijs dzīvo stundas brauciena attālumā no Kopenhāgenas, un viņa darba dienas parasti sākas piecos no rīta. Visu dienu viņš vada kravas automašīnu un ap sešiem vakarā atgriežas mājās pie ģimenes. Kopš 2014. gada vasaras Džonijs strādā pārvadājumu uzņēmumā SCT, un šis darba devējs viņam ļoti patīk. „Šeit ir lieliski darba apstākļi. Biedriskums starp kolēģiem SCT ir kas tāds, ko es vērtēju ļoti augstu. Mēs šeit esam, lai cits citam palīdzētu, un visi ir ļoti jauki.”
 

Nordhavnas būvniecība

Metro būvniecībā iegūtā zeme tiek izmantota jauna zemesgabala un apkaimes – Nordhavnas – izveidei; tajā tiks būvēts jauns konteineru terminālis un osta kruīza kuģiem.

SCT ir viens no dažiem kravas automašīnu uzņēmumiem, kuri iesaistīti darbos Kopenhāgenas metro. Galvenie uzdevumi ir aizvest zemi no būvlaukumiem un pārvadāt materiālu, kas iegūts ar tuneļu urbjmašīnām.

Kravas automašīnu skaits, ko SCT izmanto metro būvdarbos Kopenhāgenā, ir no 20 līdz 50 automašīnām atkarībā no tā, cik daudz zemes jāpārvadā. Visizplatītākais kravas automašīnas modelis ir Volvo FH ar puspiekabi pašizgāzēju, taču uzņēmums izmanto arī astoņas FMX modeļa pašizgāzēja kravas automašīnas ar cietās sakabes piekabi. Visas SCT kravas automašīnas ir aprīkotas ar Globetrotter kabīnēm, pat Volvo FMX kravas automašīnas, kurās darba nedēļas laikā kabīnēs var pārnakšņot vairāki autovadītāji.

Urbjmašīnas

Jaunās metro līnijas būvniecībā tiek izmantotas četras urbjmašīnas. Viena pilnībā aprīkota urbjiekārta sver aptuveni 800 tonnu.

Džonijs brauc ar 2014. gada Volvo FMX, kam ir 8×4 piedziņas konfigurācija un priekšējie dubulttilti. Jauda no 13 litru 500 Zs dzinēja efektīvi tiek pārvadīta uz kravas automašīnas dzenošajiem dubulttiltiem. Priekšējie piestūrējamie tilti kopā ar cietās sakabes piekabi kravas automašīnas sastāvu padara ļoti ērti vadāmu. Džonijs uzskata, ka tas ir labi, jo būvlaukumos vietas kravas automašīnas manevriem var būt maz.

„Kravas automašīna šķiet ļoti stabila – pat vedot smagu kravu. I-Shift pārnesumkārba ir ļoti precīza. Es domāju, ka tā ir ļoti laba kravas automašīna,” saka Džonijs un piebremzē pie sarkanās gaismas. 

Kopenhāgenas velosipēdistu skaits ir viens no vislielākajiem pasaulē, un tas atspoguļojas satiksmē, kurā velosipēdisti bieži dala ceļu ar kravas automašīnām. Būvuzņēmējs Copenhagen Metro Team ir ievērojami centies, lai projektu īstenotu pēc iespējas drošāk pilsētas iedzīvotājiem. Sadarbībā ar SCT tas cita starpā ļāva bērniem, kuri apmeklē skolas būvlaukumu tuvumā, pasēdēt Volvo kravas automašīnā, lai viņi uzzinātu, ko kravas automašīnas vadītājs var un ko nevar redzēt no savas kravas automašīnas kabīnes.

Kravas automašīna šķiet ļoti stabila – pat vedot smagu kravu. I-Shift pārnesumkārba ir ļoti precīza. Es domāju, ka tā ir ļoti laba kravas automašīna.

Džonijs Olsens

kravas automašīnas vadītājs

Būvdarbu periodā, kurā notika visintensīvākie pārvadājumi, uz būvlaukumiem un no tiem ik dienu devās vidēji 500 kravas automašīnu. Lai mazinātu traucējumus pilsētas ielās, tika mainīta 375 luksoforu darbība. Kravas automašīnām, dodoties uz Nordhavnu un atgriežoties, vienmēr arī jāizmanto viens un tas pats maršruts.

„Vienkārši sakot, ir jābrauc ļoti uzmanīgi. Drošība ir galvenā prioritāte,” norāda Džonijs un pirms pagriežas, lai šķērsotu riteņbraucēju celiņu, vēlreiz ieskatās kravas automašīnas spoguļu apakšā.

Ieradies Nordhavnā, Džonijs pirms iebraukšanas teritorijā kravas automašīnu uzbrauc uz svēršanas iekārtas. Dienas laikā Džonijs no būvdarbu laukuma uz Nordhavnu nogādā četras vai piecas kravas. Katrs vedums tiek rūpīgi nosvērts.

Kaija planē vējā un vēro vietu lejā, kur kravas automašīnas cita pēc citas izber savu kravu. Džonijs ir atpakaļgaitā iebraucis kravas izbēršanas zonā, kur viņš vispirms pagāž aizmugurējo platformu, tad priekšējo.

„Vēl viena krava, un es došos mājās pie ģimenes. Nevaru vien sagaidīt,” atzīst Džonijs un atplaukst smaidā. 
 

Volvo kravas automašīna izber zemi.

Intensīvāko darbu laikā būvdarbu laukumā ik dienu iebrauc un no tā izbrauc vidēji 500 kravas automašīnu. Lai mazinātu traucējumus pilsētas ielās, tika mainīta 375 luksoforu darbība.

Kravas automašīna

Volvo FMX uz ceļiem parādījās 2014. gada martā. Dzinēja Euro 5 tilpums ir 13 litri, jauda – 500 Zs.
Automātiskā I-Shift pārnesumkārba atvieglo darbu skarbos apstākļos, un autovadītājs var pilnībā pievērsties braucienam.
Šī kravas automašīna ir trīsvirzienu pašizgāzējs ar 8x4 piedziņu, priekšējiem dubulttiltiem un 3 tiltu trīsvirzienu piekabi pašizgāzēju ar cieto sakabi. Tā var izgāzt kravas pa labo vai kreiso sānu, vai pa platformas aizmuguri.
Kravas automašīnas sastāvs sver 20,4 tonnas. Kravas automašīnas kravnesība ir 17 tonnas, bet cietās sakabes piekabei – 18 tonnas. Maksimālā atļautā pilnā masa ir 56 tonnas.
Kravas automašīnai ir Globetrotter kabīne, kurā autovadītājs vajadzības gadījumā var pārnakšņot.

Saistītais saturs

No jūras atgūta zeme

Nigērijas lielākā pilsēta pamazām mainās. Sākotnēji tas bija plāns Lagosas drūpošās krasta līnijas aizsardzībai, taču vēlāk kļuva par Āfrikas lielāko būvniecības projektu – Eko Atlantic – un jaunu apgabalu, ko veido uz zemes, kas atgūta no jūras....

Savvaļā – viena diena, transportējot Āfrikas bifeļus

Lai varētu strādāt par dzīvnieku pārvadātāju Dienvidāfrikas dabas rezervātos, nepietiek tikai ar neticami labām braukšanas iemaņām. Vajadzīga arī drosme....

Sāls ieguve Bolīvijas lielajos baltajos līdzenumos

Gaisma ir nežēlīga, un gaiss ir retināts. Pasaules lielākajā sāls līdzenumā tiek pārbaudītas gan cilvēka, gan automašīnas spējas. Šeit Dario Mačaka Kolke ir nostrādājis vairāk nekā 30 gadu....

Rakstu filtrēšana

5 true 5