Kravas automašīnas

Volvo Trucks darbs pie nākotnes drošības sistēmām transportlīdzekļiem

Aktīvā drošība ir Volvo Trucks nākamais solis pretī drošībai uz ceļa un satiksmei bez negadījumiem. Uzzini, kā jaunajā AstaZero pārbaužu poligonā Zviedrijā tiek izstrādātas viedās transportlīdzekļu sistēmas.
Triecienizturības pārbaužu manekens AstaZero poligonā
AstaZero – pasaulē pirmā aktīvās drošības sistēmu visaptverošās testēšanas vide. Šeit Volvo kravas automašīnas tiek pārbaudītas ar triecienizmēģinājumu manekeniem un citiem transportlīdzekļiem apstākļos, kas ir pēc iespējas līdzīgāki reālai ceļu satiksmei.

Lai arī ir dienas vidus, satiksme Ņujorkā ir diezgan mierīga. Daļa no Hārlemas rajona ir klusa un pamesta kā spoku pilsēta. Volvo Moderno tehnoloģiju un izpētes nodaļas drošības koordinatore Anna Vrige Berlinga lūkojas ārā pa logu uz krustojumu, kurā 30 tonnu smaga Volvo FH kravas automašīna pagriežas pa labi. Pēkšņi ielas vidū izskrien mazs zēns.

Riepu kaukšana satricina gaisu, taču sadursmes nav. Kravas automašīna apstājas dažu centimetru attālumā no sastingušā bērna.

„Ļoti reāla situācija pilsētas satiksmē,” klusi noteic Anna Vrige Berlinga, izejot uz ielas un pārbaudot attālumu starp kravas automašīnu un zēnu.

Uztraukumam šoreiz nebija pamata. Bērns ir tikai putuplasta lelle, un Hārlemas rajons ir vien imitācija. Kravas automašīna pilnībā tiek vadīta ar automatizētu sistēmu. 

Mēs atrodamies AstaZero – pavisam tuvu Burosas pilsētai Zviedrijas dienvidos. Šī ir pasaulē pirmā aktīvās drošības sistēmu visaptverošās testēšanas vide. Tā tika atklāta 2014. gada augustā, un tieši šeit Volvo Trucks cer stiprināt savu vadošo pozīciju pasaulē aktīvās drošības tehnoloģiju un viedo transportlīdzekļu jomā. Bieži vien ļoti svarīga ir izpēte. Saskaņā ar PVO jaunāko vispasaules stāvokļa ziņojumu par drošību uz ceļa ceļu satiksmes negadījumos visā pasaulē ik gadu iet bojā aptuveni 1,2 miljoni cilvēku.

Saistībā ar pilsētas vidi AstaZero atrodas visdažādāko veidu ceļi ar satiksmi un modernu infrastruktūru. Visu platību aptver 5,7 km garš lielceļš. Centrā atrodas 700 metrus gara paātrināšanas trase ar četrām joslām, kuras ved uz liela ātruma zonu. Asfalta jūra.

Negadījumi bieži notiek autovadītāja neuzmanības dēļ. Pašlaik cilvēciskais faktors veicina deviņus no desmit negadījumiem – tieši tāpēc ir vajadzīga aktīvās drošības sistēma.

Lai Volvo Trucks varētu izstrādāt nākotnes drošības sistēmas, šādu reālu satiksmes apstākļu pieejamība pārbaudēs ir ļoti svarīga. Aktīvās drošības sistēmas ir ļoti sarežģītas, un pirms pilnīgi drošas to lietošanas ir nepieciešamas papildu pārbaudes.

„Šeit mēs varam konstatēt trūkumus pilnīgi drošos apstākļos. Izstrādes procesa laikā sistēmai ir jāļauj kļūdīties un sadurties ar piepūšamu mašīnu vai ar triecienizturības pārbaužu manekenu. Autovadīšanā mēs vēlamies izmantot robotu, lai uzlabotu pārbaužu precizitāti un atkārtojamību. Reālos satiksmes apstākļos tas nebūtu iespējams,” atzīst Anna Vrige Berlinga. 

 

Atšķirībā no pasīvās drošības sistēmām – tādām tehnoloģijām kā drošības jostas un gaisa spilveni, kas mūs glābj, kad negadījums jau ir noticis, – aktīvās drošības sistēmām būtu jāmazina risks, ka negadījums vispār var notikt.

„Negadījumi bieži notiek autovadītāja neuzmanības dēļ. Pašlaik cilvēciskais faktors veicina deviņus no desmit negadījumiem – tieši tāpēc ir vajadzīga aktīvās drošības sistēma. Un ar to mēs nedomājam, ka parasti vainīgi ir autovadītāji, bet drīzāk to, ka satiksmes apstākļi var būt ļoti sarežģīti. Mēs to parasti dēvējam par autovadītāja atbalsta sistēmu, kas palīdz mazināt cilvēciskā faktora ietekmi,” skaidro Anna Vrige Berlinga, kurai ir arī pieredze Volvo Satiksmes negadījumu pētniecības grupas vadībā. 

Volvo Trucks nesen ir veltījis diezgan daudz laika AstaZero izpētes projektam „Neaizskaramais transportlīdzeklis”. Projekts veikts sadarbībā ar Volvo Cars, un transportlīdzekļi tajā izmanto kameras un radaru sensorus, skenējot pilsētas vidi, lai novērstu sadursmi ar necietiem objektiem, kurus kravas automašīnas vadītājam var būt grūti pamanīt – velosipēdistiem un gājējiem.

Neraugoties uz to, ka AstaZero pārbaudītās inovācijas atgādina zinātnisko fantastiku, šī tehnoloģija ir pavisam reāla. Projekta „Neaizskaramais transportlīdzeklis” pārbaudes līdz šim ir sniegušas daudzsološus rezultātus.

„Ir jāveic vēl daudzas pārbaudes, lai produkts būtu gatavs ieviešanai tirgū, taču daudzas drošības viedsistēmas jau tiek izmantotas satiksmē. No 2015. gada novembra daudzās valstīs stāsies spēkā juridiska prasība jaunākās kravas automašīnas aprīkot ar atsevišķiem aktīvās drošības elementiem,” stāsta Anna Vrige Berlinga.

Volvo Trucks jau ir standartizētas aktīvās drošības sistēmas, kuras atbilst jaunākajām un drīzumā plānotajām juridiskajām prasībām.

Nevienai Volvo kravas automašīnai nevajadzētu būt iesaistītai negadījumā. Tas ir mūsu augstākais mērķis. Var smīnēt un teikt, ka tas nekad nebūs iespējams, taču nulle ir vienīgais mums pieņemamais rādītājs, tādēļ uz to mēs tiecamies.

Jaunākā un visvairāk apspriestā sistēma – Volvo Sadursmes brīdinājuma sistēma ar ārkārtas bremzēšanu – arī ietver radara un kameras apvienojumu. Ja sistēma konstatē, ka priekšā esošie transportlīdzekļi stāv uz vietas vai kustas lēni, autovadītājs saņem skaņas un gaismas brīdinājuma signālus. Ja autovadītājs uz signāliem nereaģē, sistēma bremzē automātiski – vispirms nedaudz, pēc tam maksimāli –, līdz kravas automašīna ir pilnībā apstājusies un sadursme ir novērsta.

Tā dēvētā Joslas saglabāšanas sistēma, kas ar zumējošu skaņu brīdina, ja autovadītājs netīši šķērso ceļa horizontālo apzīmējumu, ir Volvo sistēma, kas jau atbilst obligātajām prasībām.

Taču, neraugoties uz sasniegumiem tehnoloģiskajā attīstībā, tas nav pilnīgs risinājums drošības problēmām uz ceļa. „Mums jābūt pieticīgiem, atzīstot, ka satiksmes drošība nav tikai tehnoloģiju jautājums, tas ir arī sociāls jautājums,” skaidro Volvo Trucks Satiksmes un produktu drošības nodaļas direktors Karls Johans Almkvists.

 

Saskaņā ar PVO ziņojumu pēdējo gadu laikā vairākas valstis ir samazinājušas ceļu satiksmes negadījumu skaitu. Viens būtisks faktors ir tehnoloģijas, kas ir uzlabojušas transportlīdzekļu drošību, taču ir arī bijuši centieni nodrošināt satiksmi bez negadījumiem valstu mērogā. Arī Volvo Trucks ir savs mērķis satiksmei bez negadījumiem.

„Ja ir piesprādzēta drošības josta, kravas automašīnas kabīne ir ļoti droša darba vide, taču mēs vēlamies arī iziet ārpus kabīnes robežām un savā drošības redzējumā iekļaut citus ceļu satiksmes dalībniekus. Nevienai Volvo kravas automašīnai nevajadzētu būt iesaistītai negadījumā. Tas ir mūsu augstākais mērķis. Var smīnēt un teikt, ka tas nekad nebūs iespējams, taču nulle ir vienīgais mums pieņemamais skaits, tāpēc tas ir tas, uz ko mēs tiecamies,” norāda Karls Johans Almkvists.