Kravas automašīnas

Pirmais Volvo FH16 Grieķijā

Grieķijas parāda krīze ir lielā mērā ietekmējusi loģistikas nozari. Spītējot grūtajiem apstākļiem, uzņēmums Marinos Vasilopoulos International Transport turpina plaukt.
Eliass Marinoss
Eliass Marinoss (Elias Marinos), uzņēmuma Marinos Vasilopoulos International Transport īpašnieks, ir saglabājis sava uzņēmuma dzīvotspēju Grieķijas ekonomiskās krīzes laikā un pat sekmējis tā attīstību.

Grieķija parāda krīze ir atstājusi smagu iespaidu uz loģistikas nozari. Spītējot grūtajiem apstākļiem, uzņēmums Marinos Vasilopoulos International Transport turpina attīstīties.

Mēs sešus gadus pārciešam parāda krīzi, kas Grieķiju ir novedusi līdz bezdibeņa malai. Ja iepriekš bankas izsniedza aizdevumus vietējiem uzņēmumiem ar dāsniem noteikumiem, šobrīd kredīti ir izsmelti. Valsts uzņēmējdarbības klimats ir nesaudzīgs.

 

„Protams, ka mēs esam izjutuši krīzes ietekmi,” saka Eliass Marinoss (Elias Marinos), uzņēmuma Marinos Vasilopoulos International Transport īpašnieks. 

Kopumā IKA, Grieķijas lielākajā sociālā nodrošinājuma fondā, reģistrēto uzņēmumu skaits kopš 2008. gada ir samazinājies par 119 000 jeb 38 procentiem. 

Loģistikas nozarē simtiem pārvadājumu uzņēmumu ir beiguši savu darbību. Taču šī recesijas viļņa vidū dažiem uzņēmumiem ir izdevies noturēties virs ūdens un pat izaugt – viens no tiem ir Marinos Vasilopoulos International Transport, pārvadājumu uzņēmums, kura īpašumā ir 62 kravas automašīnas, kas tiek izmantotas saldētu pārtikas produktu pārvadājumiem Eiropā. 

„Krīze ir piespiedusi grieķu pārvadājumu uzņēmumus būt labāk organizētiem un kontrolēt izmaksas, lai pastāvētu, taču mēs tā vienmēr esam vadījuši uzņēmumu. Mēs vienmēr esam bijuši ļoti piesardzīgi, paplašinājāmies pakāpeniski un koncentrējāmies uz sadarbības izveidošanu ar vērtīgiem klientiem.”

Uzņēmums, kas atrodas Megarā, aptuveni 50 kilometru no Atēnām, piedzīvoja krīzi, pārvarēja to un turpināja attīstīties, laikā no 2008. gada līdz 2014. gada sākumam savam autoparkam pievienojot piecas jaunas kravas automašīnas. Daļu no uzņēmuma Marinos Vasilopoulos International Transport 62 transportlīdzekļu autoparka veido 15 Volvo kravas automašīnas, un nesen uzņēmums iegādājās pilnīgi jaunu Volvo FH16 modeli – pirmo visā Grieķijā. 

Laikā, kad kredītu saņemt varēja viegli, daži grieķu uzņēmumi, dāsno banku aizdevumu kārdināti, iegādājās papildu kravas automašīnas kā statusa simbolu. Eliass Marinoss vienmēr nogaidīja, līdz kravu apjoms pieaug, lai ikviena jaunā kravas automašīna būtu ekspluatēta.

Piesardzība laikā, kad visi šķiedās ar naudu, pasargāja mūs no problēmām, kad sākās krīze.

Uzņēmums Marinos Vasilopoulos savu pirmo Volvo kravas automašīnu (F12 modeli) iegādājās 1985. gadā – brīdī, kad uzņēmums paplašināja savu darbību līdz starptautiskiem pārvadājumiem. Tolaik uzņēmums piederēja Eliasa Marinosa tēvam Dimitrojosam Marinosam, bet Eliass strādāja par autovadītāju. Volvo kravas automašīnu kvalitāte un ciešā sadarbība ar uzņēmumu grupu Saracakis Brothers, kas ir Volvo Trucks importētājs un izplatītājs Grieķijā, ir iemesls, kāpēc Eliass turpina paļauties uz Volvo gandrīz 30 gadus pēc pirmās Volvo kravas automašīnas iegādes.

„Var jau, piemēram, nopirkt lētāku lietotu kravas automašīnu, bet Volvo kravas mašīnas kalpo ilgi pat skarbos darba apstākļos. Kvalitāte ir pamanāma katrā detaļā, piemēram, pārnesumkārbas kvalitāte ir izcila.” 

Runājot par jauno FH16 kravas automašīnu, kas ir pirmā šī modeļa automašīna Grieķijā, viņa acis mirdz. Neilgi pēc pirmās automašīnas iegādes 2013. gada nogalē, viņš jau apsver pirkt vēl vienu. 

Vadīt loģistikas uzņēmumu Grieķijā nekad nav bijis viegli. Ceļi šajā valstī ir pauguraini un šauri, un satiksme galvaspilsētā Atēnās ar tās 3,8 miljoniem iedzīvotāju bieži pārvēršas dīkstāvē. Prāmju satiksme uz dažādām salām un valstīm prasa ikvienai kravas automašīnai vienmēr ierasties laikā vai riskēt ar vairāku stundu gaidīšanu līdz nākamajam prāmim.

Man patīk darba radītā spriedze un problēmu risināšana. Tā ir kā šaha spēle.

Viena no jūtamākajām krīzes sekām Grieķijas pārvadājumu uzņēmumiem ir vajadzība ātri sagatavot kravas. Problēmas ar likviditāti piespiež daudzus klientus atlikt savus pasūtījumus līdz pēdējam brīdim.

„Bieži vien klienti gaida, kad viņiem būs nauda. Ja naudas nav, pasūtījumi netiek laicīgi noformēti, un mēs bieži saņemam pasūtījuma informāciju pēdējā brīdī.”

Arī mazumtirdzniecības aina pēdējo piecu krīzes gadu laikā ir krasi mainījusies. Sākotnēji dominējošos ģimenes uzņēmumus Grieķijas mazumtirdzniecībā arvien vairāk nomaina lielie spēlētāji. Konkurence starp pārvadājumu uzņēmumiem par uzticamiem klientiem ir sīva. Pūliņi nostiprināties lielajos lielveikalu tīklos, piemēram, Makro un Voudouris, kas ir lielākais gaļas ražotājs Grieķijā, ir smagi. Tāpēc lielāko klientu piesaiste un noturēšana ir būtiska.

„Man patīk darba radītā spriedze un problēmu risināšana. Visu gājienu izplānošana – tā ir kā šaha spēle,” stāsta Eliass Marinoss, kurš iecienījis arī šo spēli. (Biroju daiļo zelta un sudraba figūru rotāts šaha dēlis.)

Viņam nav iebildumu pret grūto un nogurdinošo darbu. Pusaudža gados strādājot par palīgu kravas automašīnu vadītājiem un vēlāk, apmēram divdesmit gadu vecumā, – par autovadītāju, viņš guva darba un dzīves pieredzi, kas atšķīrās no tās, ko guva viņa vienaudži. 

„Tāda pieredze man dāvāja plašāku perspektīvu. Gūtā mācība ir tā, ka ir smagi jāstrādā.”

 

Autoparks

Transportlīdzekļi: 62 kravas automašīnas, no tām 15 Volvo modeļi.

  • Viena jauna Volvo FH16 kravas automašīna, 750 Zs, Euro 5 dzinējs, 4×2 piedziņa, vilcējs ar kabīni XL
  • Divas FH16 classic kravas automašīnas, 700 Zs, Euro 5 dzinējs, 4×2 piedziņa, vilcējs un XL kabīne
  • Četras FH16 classic kravas automašīnas, 600 Zs, Euro 5 dzinējs, 4×2 piedziņa, vilcējs ar XL kabīni
  • Astoņas FH kravas automašīnas, 480 Zs, Euro 5 dzinējs, 6×2 piedziņa, vilcējs ar XL kabīni

Vairākumam kravas automašīnu ir iebūvēta I-Shift pārnesumkārba.